Co je vlastně veganství a proč to není vůbec tak těžké, jak se zdá?

/ Tereza Spilková Foto: The Fit Foodie

Veganství je stále populárnější. A i když to tak možná na první pohled může vypadat, vůbec to není žádný extrém. Jak vlastně vypadá vegan, jaké má výhody jím být a proč být veganem není vůbec těžké?

Vlnu veganství jste nejspíše zaznamenali. Internet je plný memes, které si z veganství dělají legraci, ale také plný stránek, které se veganství věnují a snaží se šířit osvětu. Být veganem bylo ještě před několika lety vnímáno jako poměrně extrémní životní styl. Tak to ale už dávno není, být vegan je vlastně docela brnkačka. Máme přístup ke spoustě potravin, které jsou veganské, zdravé a ani o tom nevíme. Takže proč to nezkusit? Pomůžete tím nejen sobě, ale i životnímu prostředí.

Co je veganství?

Jen na úvod a velmi stručně. Co znamená být vegan? Vegani nejedí nic živočišného původu – maso, vejce, sýry, mléko, máslo – a ani nic, co tyto složky obsahuje. Někteří vegané nejedí ani med. Vyhýbají se též koženému oblečení a kožešinám.

Slavní vegani

Vegankou je například zpěvačka a herečka Miley Cyrus, kuchařka Ella Woodward, Beyoncé, Rooney a Kate Mara nebo Joaquin Phoenix a Natalie Portman.

Filmy, na které je dobré se podívat

Dokumenty, které se snaží upozornit na problematiku spojenou s konzumací masa a živočišných produktů určitě stojí za to. Mezi ty nejlepší patří Cowspiracy, Forks Over Knives a nejnovější What The Health. Všechny se zaměřují především na to, jak můžeme ulevit jak planetě, tak sami sobě a svému zdraví jenom tím, že začneme jíst více rostlinné stravy.

Nebudeme vám tady říkat, proč je veganství tak důležité a proč bysme se měli zamyslet nad naším životním stylem. Raději se podívejte na uvedené filmy a udělejte si obrázek sami.

Co vlastně veganí jedí? 

Věřte tomu nebo ne, ale rostlinná strava je nejen finančně méně nákladná, ale je navíc úsporná i časově. V kuchyni rozhodně nebudete trávit tolik času, jako když vaříte z masa.

Základními potravinami jsou luštěniny, rýže, brambory, ovoce a zelenina. Mezi nejoblíbenější veganské potraviny světa patří hummus (Herečka Natalie Portman prý denně sní snad kilo hummusu), guacamole, sushi, zeleninové nebo cizrnové curry a fazolové chilli. Pokud se tedy rozhodnete pro tento životní styl, váš jídelníček se rozšíří o výborná jídla z celé planety. To zní dobře, ne?

Vzdávat se nemusíte ani čokolády. Podívejte se na YouTube, kde najdete spoustu videí o tom, které sladkosti a jiné dobroty jsou „omylem“ veganské. Veřte, že se budete divit.

Veganem na celý život?

Jasně, není to to nejlehčí, co si můžete vybrat. Pokud se rozhodnete být stoprocentními vegany, určitě své rozhodnutí nijak neuspěchejte. Zjistěte si o tématu co nejvíce, najděte si recepty na veganská jídla, zjistěte si, jaké živiny je dobré jíst, a jak si správně sestavit jídelníček. Hlavně na to jděte pomalu a nesnažte se být okamžitě dokonalí. Všechno chce čas a zdravý rozum velí, že všeho moc škodí.

Takže nemusíte hned teď vyhodit všechny kožené boty, bundy a kabelky, jen si prostě nekupujte žádné nové. Ani nemusíte hned zítra přestat jíst sýry, vejce a další živočišné produkty, pro začátek si dovolte jeden „kiks“ denně, pak týdně, pak měsíčně a uvidíte, že postupem času si na nový životní styl zvyknete a nebude vám dělat nejmenší problémy.

Aby vám zdravý životní styl vydržel co nejdéle, ideálně po celý život, nesmíte na sebe být přísní, dovolujte si chyby a nebuďte z každého neúspěchu hned zklamaní, nikdo není dokonalý a snaha se vždy cení. Volte tu nejlepší možnost, jakou v danou chvíli budete mít. I malá změna může hodně znamenat.