Psychohygiena: Jak se starat o svoje duševní zdraví

/ Tereza Spilková

Téma duševního zdraví už pomalu přestává být tabu. O duševním zdraví, stavech úzkosti a chvílích, kdy prostě nejsme šťastní se ve veřejném prostoru, mluví čím dál tím více. A to je dobře. Ale, jak se o sebe a svoje duševní zdraví starat?

Naposledy to byl princ Harry, který veřejně promluvil o tom, jak těžko mu bylo po smrti jeho matky princezny Diany. A že tuhle ztrátu překonával mnoho let. V médiích se ihned začalo probírat to, jak jsou podobné situace pro člověka složité a jak bylo od Harryho statečné, že s podobným velmi citlivým a osobním tématem vystoupil na veřejnosti.

Podobné chvíle nastanou v životě každého z nás a nemá cenu se tvářit, že neexistují. Právě pocit odcizení od všech ostatních je v takové situaci tím nejtěžším. Pokud se i vy někdy necítíte nejlíp, mějte na paměti, že to je naprosto v pořádku. Nesnažte se být neustále šťastná a pozitivní. Nejde to a nikdo to od vás nemůže očekávat.

Naše společnost jako by před negativními pocity utíkala a snažila se je “vyléčit”, což ale není tak úplně možné. Smutek je normální a někdy je potřeba si těmi špatnými fázemi života projít a ne se před nimi snažit utéct. Hlavně mějte na paměti, že i to je součást vašeho života. Neztrácíte tak čas a ani o nic nepřicházíte. Takže se neupínejte na to, až vám zase bude veseleji. Žijte teď a tady se vším, co k tomu patří.

Starat se o svoje duševní zdraví je stejně důležité, jako zdravě jíst a hýbat se. A léčit psychické potíže je stejně důležité, jako léčit chřipku nebo angínu.9fd9cb1feae4f7ed49ad8a16cfd03945

Takže se starejte nejen o vaše tělo, ale i o duši. A jaké triky duševní hygieny je dobré vyzkoušet?

1) Nebojte se o svých problémech mluvit. Nebýt v pohodě není ostuda!

2) Pište si deník. Když se ze všeho vypíšete, bude vám mnohem lépe. Pokud vám není příjemné o svých problémech mluvit nebo nemáte s kým, svěřte svoje problémy papíru.

3) Meduňkový a heřmánkový čaj! Bylinkové čaje dokáží zázraky. Jsou jako obětí v hrnečku (tvrdí to Patrick Jane a my souhlasíme).

4) Vytvořte si playlist, který vám zaručeně zvedne náladu. Aplikujte klidně několikrát denně.

5) Starejte se o sebe. Rozmazlujte se, udělejte si horkou vanu, namažte se všemi mastmi a krémy a séry, udělejte si masku a peeling. Zasloužíte si to! (Náš soukromý tip je věnovat extra čas na mytí chodidel. To působí až zázračně.)

6) Spěte! Spánek je lékem snad na všechno. Jak na krásnou zářivou pleť, tak na lepší náladu.

7) Odpojte se. Buďte offline a mimo veškerou elektroniku tak často, jak to jen bude možné.

Tak co? Už je vám lépe?

Foto: Pinterest