Hunger Games mění vztah filmu a módy

Nakolik film ovlivňuje to, co nosíme? Oblékáme se jako naši oblíbení hrdinové nebo nám jejich styl nepřímo servírují značky prostřednictvím „původních“ kolekcí. S moderními blockbustery dostává vztah mezi módou a filmem nový rozměr.

Film ovlivňuje módu od vzniku stříbrného plátna. Ať už postavy herců nebo oni sami, jednotlivé kousky i celkový styl se šířil publikem rychle jako světlo. Dnes diktát udávají zejména osobnosti “v reálu”, filmoví hrdinové nastavují trendy omezeným skupinám nebo na omezenou dobu. K nám se dostávají buď skrze kolekce značek nebo konfekci, které reflektují aktuální kulturní sféru, drobnější tendence do šatníku dostáváme svépomocí. Možná je čas na změnu.

Minulý týden měl premiéru jeden z nejočekávanějších filmů sezóny, druhé pokračování akčního “dramatu” Hunger Games. Příběh asi netřeba připomínat, ale pro jistotu – aby mohlo hlavní město Kapitol zůstat stále bohaté a „v pohodě“, musí dvanáct krajů bez mrknutí pracovat za otrokářských podmínek a velké chudoby. Prezident je drží ve stresu a napětí “Hladovými hrami”, reality show, kde se mezi sebou vraždí náhodně vybírané děti.

Postavy z chudých krajů oblékají doslova hadry, účastníci her zase praktické komplety a kombinézy. Kde se tedy odehrává módní přehlídka, která by ovlivnila to, co nosíme? Která by změnila pravidla hry film x móda? Inu přece v Kapitolu.

Už Suzanne Collins,autorka literární předlohy, vykreslila hlavní město Panemu, postapokalyptického státu nacházejícího se na území dnešního USA, jako velmi barevné a extravagantní. Jeho obyvatelé se oblékají a líčí ve stylu kombinujícím nejpřeplácanější rokoko, Versace z 80. let a avantgardní designéry doby dnešní.

Jenže zatímco první díl Hunger Games celkem šetřil a kostýmy připomínaly nezapamatovatelnou cukrovou vatu, pokračování Catching Fire neukazuje jen archivní model Alexandera McQueena. Má vlastní “inspirovanou” kolekci, kterou prodává Net-a-Porter.com.

Trish Summerville: Návrhářka v těle kostymérky

O kostýmech na druhý díl Hladových her se mluvilo již dlouho před premiérou. S kostymérkou Trish Summerville, která před Hunger Games pracovala na dvou filmech a která pracuje hlavně jako stylistka hrdinů, nikoliv jako “návrhářka”, si povídaly i New York Times i světové lifestylové magazíny.

Trish zabodovala už se svým druhým počinem – kostýmy pro film Muži, kteří nenávidí ženy. Povedlo se jí totéž co nyní s Hunger Games: Catching Fire, tedy navrhnout vlastní “autorskou” kolekci inspirovanou snímkem. Tehdy to však bylo ještě bez puncu luxusu. Kolekci, která začala jako limitovaná edice triček, prodával švédský řetězec H&M. Částečně proto, že film vychází z knižní předlohy švédského spisovatele Stiega Larssona, částečně i vzhledem k faktu, že hlavní postava nakupuje konkrétně v H&M.

Mimochodem – i další konfekce se ale v posledních letech chytily takové šance. Nešlo však o počiny originálních kostymérů daných snímků či seriálů. Podle populárního seriálu Mad Men o reklamních agentech v 60. letech vytvořila kolekci značka Banana Republic, elegantní “Gatsby Collection” nabídla zase Brooks Brothers.

Nyní se ale Trish Summerville (a produkci Lionsgate) podařilo domluvit kontrakt s jedním z nejluxusnějších a nejsledovanějších módních e-shopů, Net-a-Porter. Ten prodává řadu nazvanou Capitol Couture, jejíž součástí jsou jak konstruovanější šaty, kabáty nebo kalhoty, tak i mikiny a trika s prostými nápisy „Girl On Fire“ nebo „Love“. Soubor doplňků pak obsahuje praktickou ledvinku na opasku či náramek s lukem neboli srdeční zbraní hlavní hrdinky.

Capitole Couture není žádné umění, v porovnání s ostatními značkami na Net-a-Porter je přibližně o polovinu levnější. Kdo by se divil, proč luxusní internetový obchod vůbec na něco takového přistoupil, máme tu vysvětlení od módní ředitelky Holli Rogers, která se podílela přímo na výrobě kolekce: „Naše zákaznice berou inspiraci z nesčetného množství zdrojů, od posledních přehlídek, přes trendy ulice až po televizi a film. Móda hraje v sérii Hunger Games a zvláště v Cathing Fire velkou roli, a fanoušci v kolekci uvidí odkazy na film.“ Jistou roli v dohodě mezi Lionsgate a Net-a-Porter ale nesporně hrají i peníze.

Vypadá to, že končí éra starých dobrých triček s potisky, franšízy dostávají zcela nový rozměr. Příští „filmové“ kolekce budou mít třeba premiéry na módních týdnech v Paříži a než se nadějeme, stanou se standardem. Nechť nás vždy provází štěstěna…

Foto: Archiv Lionsgate, Net-a-Porter