Jsou drogy nedílnou součástí módního průmyslu?

/ Karolína Zikešová Foto: Rag & Bone

Módní svět zdaleka není jenom luxus a pozlátko. O tom ví své hlavně modelky, které nám občas odtajní jeho stinné stránky – sexuální obtěžování, nedůstojné zacházení, poruchy příjmu potravy. A když loni značka Moschino představila kolekci inspirovanou návykovými léky, rozvířila se debata o dalším problému, který módu provází – o drogách.

Oblečení zdobené obrovskými pilulkami následně několik prodejců stáhlo s tím, že nechtějí propagovat nebezpečný životní styl. Jenže kolekce jenom poukázala na něco, co už je tady dlouho.

Bezpochyby největší spojitost měly drogy se světem módy v 90. letech. V době, kdy byl největším filmovým hitem Trainspotting a nejpopulárnějším stylem grunge, se v módních kampaních objevil nový ideál krásy. Takzvaná „heroin chic“ byla charakteristická bledou pletí, propadlými tvářemi, kruhy pod očima a vyhublou postavou. Trend odstartovala Kate Moss, když v roce 1993 nafotila kampaň pro Calvin Klein, která měla být protikladem ke kýčovitě „zdravě“ vypadajícím modelkám. Následovaly kampaně pro parfémy s příhodnými názvy – Addict (závislák) od Dior, Crave (tužba) od Calvin Klein a Opium od Yves Saint Laurent. Je otázkou, kolik mladých dívek kampaně inspirovaly k braní drog. Dnes už je fenomén odsuzován, ale módní svět drogy idealizuje nadále.

Kate Moss je asi nejznámější modelkou, která měla s drogami problémy, ale rozhodně ne jedinou. Drogová závislost je v módním světě častým jevem, a to nejen u modelek. Zkušenosti s drogami potvrdili například Naomi Campbell, Alexander McQueen, John Galliano i Donatella Versace. Proč je užívání drog spojeno s módními osobnostmi stejně silně jako třeba s hudebními hvězdami?

Jedním z důvodů je rozhodně nutnost udržet si štíhlou postavu – kokain i heroin jsou známé tím, že potlačují chuť k jídlu a modelky, pro které je nízké BMI pro úspěšnou kariéru rozhodující, jsou často zoufalé. Pro ostatní může zase jít o to, udržet se při náročné práci celý den na nohou, a to hlavně při týdnech módy, jejichž hektické tempo si nezasvěcený člověk nemůže představit ani ve snu. Donal MacIntyre, jenž pracoval v módním průmyslu jako reportér v přestrojení, řekl: „Některé modelky si musí šlehnout, aby nepřibraly. Některé z nich sní za den doslova jeden kousek toastu. Mluvil jsem se spoustou modelek, které se na kokain spoléhaly pouze kvůli hubnutí. Musí být pořád štíhlé a elegantní. Kokain je party droga a móda je party průmysl.“

Bohužel, zneužívání drog je ve vysoké módě častější, než si většina lidí myslí, a je obrovským problémem. Když se na veřejnost dostalo video, na kterém Kate Moss šňupe kokain, málem jí to zničilo kariéru. Ačkoliv její závislost byla „veřejným tajemstvím“ a zaměstnavatelé po ní její charakteristický „heroin chic“ look požadovali, většina velkých značek s ní po skandálu ukončila smlouvu. To je ironickým příkladem toho, jak umí být móda občas povrchní. Co se týče drog, platí tady: „Dělej si, co chceš, hlavně ať to není vidět.“ Anonymní model agent a zároveň drogový dealer se svěřil v rozhovoru pro VICE, že na módních after party se šňupe kokain naprosto běžně a že je mu to jako agentovi jedno, dokud je modelka ráno schopná dorazit na focení včas a vypadat dobře.

Na modelky je neustále vyvíjen obrovský tlak ohledně dokonalé postavy a bývá s nimi zacházeno velmi hrubě. Obzvlášť mladé dívky, které opustily rodinu a kamarády, může takové prostředí  k braní drog přímo vybízet. Může pro ně jít i o obyčejnou touhu zapadnout. Tomu zrovna nenahrává ani to, že jsou v módě drogy snadno dostupné a není těžké se k nim dostat zadarmo. Není tajemstvím, že „Cítím tady Chanel?“ znamená ve skutečnosti: „Nemáte někdo koks?“

Georga Cortina, vysloužilý stylista, který se zúčastnil nespočtu fashion weeků, řekl v rozhovoru pro The New York Times v roce 2005: „Pokud v módě nevidíte užívání drog všude, kam se podíváte, jste asi slepí.“ Jaké jsou vyhlídky do budoucna? Rok 2017 je dobou, kdy už kouření není „cool“ a zdravý životní styl se propaguje na každém kroku. Ale také je to doba, kdy je marihuana běžnou součástí popkultury a tvrdé drogy jsou v módním průmyslu neustále přítomné. A bude tomu tak i nadále, pokud je nepřestaneme uctívat jako něco, co patří ke „cool“ životnímu stylu. Drtička na marihuanu značky Vetements se vyprodala během chvilky. Jakou zprávu to asi vysílá nejistým teenagerům, kteří touží být oblíbení mezi svými kamarády?