Lekce historie: Vliv Dálného východu na evropskou módu

/ Monika Kolářová

Minulý týden jsme si přiblížili období krinolín a turnýr natolik typické pro období 50. až 70. let 19. století. Třetí z cyklu přednášek, jež má pod taktovkou Andrea Březinová se nesla v duchu přiblížení vlivu Indie, Číny a Japonska na módu tehdejší Evropy.

Již na počátku 18. století obohatil Dálný východ evropské obyvatele pomocí vysoce kvalitního hedvábí doplněného o asymetrické vzory, motivy květin, figur i architektury. Tento typ hedvábí byl ale cenově dostupný pouze pro nejvyšší vrstvy obyvatelstva, ty jej využívaly na výrobu oděvů i výzdobu svých komnat.

Obliba hedvábí přešla o několik desetiletí později v oblibu indické bavlny se vzorem, který byl tisknut ručně pomocí dřevěných forem. Bavlna stála na počátku naprosté revoluce, oděvy z ní vyrobené byly kvalitní, prodyšné a vhodné pro letní období. Její dovoz ovšem způsobil rychlý zánik velkého množství evropských textilek, proti čemuž tvrdě zasáhla Anglie i Francie a dovoz striktně zakázaly. To ovšem neplatilo pro aristokraty francouzského dvora doby Ludvíka XV.

V Anglii začala být velmi populární složitá výšivka, nápodoba čínských motivů se objevila na spodničkách i tzv. banyan kabátech, které nosili muži výhradně v domácím prostředí. Z Číny se začaly dovážet prošívané látky a Japonsko pro změnu ovládlo trh pomocí fascinujícího kimona, které se snažilo evropské poptávce co nejvíce přizpůsobit a dát mu alespoň tradiční evropský střih.

Bylo to právě kimono, které se začalo stále více objevovat i na malbách impresionistických malířů, jakým byl např. Renoir či Manet. Japonská kultura pronikla do světových výstav, knih, časopisů i divadelních představení (londýnské The Mikado). Po roce 1900 šaty zdobily barevné kosatce, chryzantémy, svůdné výstřihy na zádech odhalující šíji a novinkou byla také asymetrie či motiv vycházejícího slunce.

Kimonem se poté dále inspiruje řada evropských tvůrců, napodobují široké rukávy i přední překřížený díl. Ženy nemohou spustit oči z dokonalé tanečnice a herečky jménem Sada Yacco, která nadchla Paříž právě nošením kimona. Obléká jej i Gabrielle Ray, britská zpěvačka, která je často na fotografiích zachycena stylizovaná do podoby Japonky včetně doplňků, jako jsou květy ve vlasech či mohutné vějíře. Právě kimona odstartovala novou éru, evropská móda se na začátku 20. století konečně pomalu ale jistě oprostila od nepohodlnosti.

 

Foto: Pinterest.com