Madame Carven naučila celý svět, jak oblékat drobné ženy

/ Zuzana Hošková

Carmen de Tommaso milovala módu a běžná konfekce jí díky jejímu malému vzrůstu nevyhovovala. Rozhodla se tedy, že založí vlastní oděvní značku, kde se bude specializovat na drobné ženy. S tímto podnikatelským záměrem vstoupila do nelehké poválečné doby, kdy se řešil spíše nedostatek základních potravin, než nedostatek šatů. Změnila si jméno na Marie-Louise Carven a značku pojmenovala po svém novém příjmení. Módě toho přinesla tato drobná žena skutečně mnoho – od uvedení prêt-à-porter,  přes růžovou kostku “gingham” až po podprsenku s push-up efektem. Její život je také spojen s neodolatelnými parfémy a inovativními přístupy v jejich prezentaci.

Drobná energická žena se narodila v západofrancouzském městě Châtellerault v roce 1909. Od útlého dětství nenáviděla své jméno a tak si ho v dospělosti změnila na Marie-Louise Carven, s nimž se proslavila po celém světě. Nové jméno kombinovalo její původní křestní jméno Carmen s příjmením její tety Josy Boyriven, která ji uvedla do světa couture.

Zajímavostí je, že lásku k módě a krejčovskou zručnost získala už jako malé dítě, kdy šila oblečení pro svoji kočku. Na prestižní pařížské École des Beaux-Arts vystudovala architekturu a interiérový design. K otevření vlastního obchodu v prestižní pařížské čtvrti Champs-Élysées ji ve 34 letech přiměla skutečnost, že na sebe nemohla sehnat šaty, které by jejím 155 centimetrům bez výhrad seděly a nebyly infantilním dětským oblečením. Možná i právě proto si ke spolupráci vybírala malé ženy jako byly Edith Piaf či Michele Morgan.

Už od samého počátku Carven dělal věci netradičním způsobem. Byl to módní dům v čele se ženou, která byla veselá, otevřená, odvážná a ničeho se nebála. Dokonce byla schopna řídit i letadlo! Díky své malé postavě, úspěšnému podnikání a veselé povaze brzy vstoupila do povědomí jako Madame Carven a bylo jí žertovně přezdíváno „nejmenší z velkých courtierů“. Synonymem jejího úspěchu se staly zelené a bílé pruhy či drobná bílo-růžová kostka.

Madame Carven byla vynalézavou obchodnicí. Milovala film a ráda se jím nechala inspirovat. V roce 1950 vytvořila kolekci Gone with the Wind vycházející z legendárního filmu Jih proti severu. Módní přehlídky se konaly po celé Francii a jejich propojení s filmem bylo naprosto dokonalé, odehrávaly se totiž v kině při příležitosti uvedení tohoto amerického snímku v Evropě.

V roce 1950 se stala jedním z prvních návrhářů, kteří se začali cíleně věnovat prêt-à-porter. Madame Carven totiž milovala především oblečení pro každodenní nošení. Zavedla do módy pohodlí kombinované s rafinovanou ženskostí. Byla první, kdo v roce 1950 navrhl push-up podprsenku, čímž dala na dlouhá léta dopředu vyniknout krásnému dekoltu.

Energická malá žena se dožila krásných 105 let. Zemřela před dvěma lety a zanechala po sobě impérium, které od roku 2009 vede talentovaný návrhář Guillame Henry. Mladý designér udal nový trend, který se snaží jít naproti cenové dostupnosti. Značka i dnes však stále zůstává ztělesnění francouzského šarmu, milují ji Blake Lively, Jessica Alba, Miranda Kerr i Kate Bosworth. Na módním poli Carven vyniká precizními střihy a nápaditými detaily, které vycházejí z nejnovějších módních trendů. Zatímco módní kousky této značky v České republice zatím nekoupíte, nově u nás můžete francouzskou eleganci nasát formou exkluzivních Carven parfémů, které jsou vyráběny již od roku 1946.

Francouzský parfémář Jean Carles tehdy pro Carven vytvořil první dámskou vůni pojmenovanou“Ma Griffe”. V roce 1957 přichází s pánskou vůní “Vetiver”, která byla uvedena poněkud výstředním způsobem. Na oslavu bylo vyrobeno tisíce vzorků, které byly spuštěny z nebe do ulic Paříže, připevněné na signifikantní zelené látce s bílými pruhy, která vlastně byla takovým designovým padákem. Parfuméřská tradice v módním domě pokračuje dodnes. Vyniká puristickými flakony, které v sobě skrývají velmi silné květinové vůně doplněnými o ovocné tóny. A chybět nesmí ani prvek, díky němuž je Carven jednoduše identifikovatelná: bílo-zelené proužky!

Francouzský esprit značky, která nese jméno své charismatické zakladatelky, tak pokračuje dál i více než sedmdesát let po jejím založení.