Co je to post krása a proč k ní módní průmysl směřuje?

/ Karolína Fialová Foto: Dan Medhurst, i-D, Pinterest

Co znamená krása? Je to pouze vyjádření toho, jak vypadáme? Termín post krása vyjadřuje novodobé vnímání tohoto fenoménu – vidí člověka jako osobnost, která nejen nějak vypadá, ale má také názor a uznává určité hodnoty. Od modelek už se zkrátka nevyžaduje, aby mlčely a byly hezké.

Náš nedávný příspěvek věnující se netradiční kráse je s dnešním tématem úzce spojený. Modelky, které jsme v něm představili, mají totiž společnou jednu věc. V módním průmyslu uspěly jako osobnost, ne jen jako věšák na oblečení, u kterého si nikdo po několika sezónách ani nevšimne, že byl nahrazen jiným.

Právě například Winnie Harlow ze zmiňovaného článku, v dětství přezdívaná jako zebra, se snaží šířit povědomí o své vzácné kožní nemoci a lobbuje za osoby, které stejně jako ona něčím nezapadají do většinové společnosti.

Úspěšná modelka Adwoa Aboah (na titulní fotografii) zase otevřeně mluví o depresích, ani náhodou nenechá nikoho diktovat, jak má vypadat a založila Gurls Talk, platformu pro diskusi o sociální spravedlnosti, feminismu a genderové rovnosti. Do kampaní ji nevybraly módní značky jen díky vzhledu, ale proto, že ji považují za mluvčí mladých generací.

Post krása zasahuje i do kultury oblékání. Oblečení, které odráží osobní styl života a naše postoje, je důležitější než trendy, které nastavuje módní průmysl. Jak píše týdeník Respekt, móda začíná mít nádech aktivismu a možná nastává éra, kdy už ji společnost nebude považovat za to nejpovrchnější odvětví. Přehlídky a kampaně vyjadřují například podporu feminismu, uprchlíkům nebo naopak odpor k brexitu.

Do popředí se místo establishmentu velkých módních domů dostávají blogerky a blogeři, aktivistky a aktivisté nebo uvědomělé značky, které tlačí konzumenty módy k odpovědnosti. Post krása zkrátka znamená, že už nezáleží na perfektních mírách a líbivosti, ale na tom, jaké postoje pomocí oblečení a vzhledu vyjadřujeme.