Organizace bojující za ochranu zvířat PETA upozorňuje na to, že vlna není tak etická a neškodná, jak se mnozí domnívají. Upozorňuje především na problematiku živého exportu a špatného zacházení s ovcemi.

Minulý rok se ve slavné kampani Peta “I’d rather go naked than…” (“Raději budu nahá/ý, než abych nosil/a….”) objevila herečka Alicia Silverstone (hrála například ve filmu Clueless) a k překvapení všech slogan tentokrát pokračoval slovy “..than wear wool.” (“…než nosit vlnu.”). Vlna byla přitom dlouho vnímána jako neškodná.

Peta tak rozpoutala debatu o vlně a jejím zpracování. Málokdo si totiž uvědomuje, že i při výrobě vlny trpí celá řada ovcí, pro které stříhání kvůli požadavkům na rychlost a maximální efektivitu při jejím stříhání dochází k násilnému zacházení a řadě poranění. Rány, které strojky ovcím způsobí, jsou pak zašívány bez jakékoli anestezie.

Vlna se stává novým neetickým a problematickým materiálem. Řadí se tak ke kožichům, hadí kůži, angorské vlně a dalším. Peta v mnoha svých prohlášeních a videích jasně ukazuje, jakým způsobem se s ovcemi při stříhání a chování zachází. Hrozné záběry, kdy dochází k bití a mučení ovcí ze stran farmářů a dalších pracovníků farem již kolují po internetu.

Jak píše The Guardian, vlny se díky nim vzdal například herec Joaquin  Phoenix. Ten je již léta veganem, až po intervenci organizace PETA se ale rozhodl definitivně vzdát i svých vlněných obleků a obléká už jen veganské obleky, které jsou vyráběné z materiálu, kterému se říká vlna budoucnosti. To, že by i vlna mohla být problém, si prý do té doby vůbec neuvědomil. Pro PETu také natočil televizní spoty a nafotil reklamní materiál, kde vyzývá k tomu, aby se vlna stala pro naše šatníky zapovězeným materiálem.

Podle spoluzakladatelky a prezidentky organizace PETA Ingrid Newkirk už kožešina dávno není náš hlavní problém, píše Guardian. Kožichy patří především starším zákazníkům a majoritní část konzumentů kožešinu nekupuje. Vlna je proto momentálně mnohem problematičtější, jelikož její podíl na trhu s oblečením je stále výrazný a nakupuje jí široká sorta zákazníků.

Pokud se tak příště budete rozhodovat, zda sáhnete po vlněném svetru, nebo jeho polyesterové verzi, už víte, co máte udělat.