Jak si konečně vybudovat vztah ke sportu?

/ Karolína Zikešová Foto: Pinterest

Pokud stejně jako já nejste žádný velký sportovec, pravděpodobně jste se kvůli svému pohodlnějšímu zaměření někdy cítili vyloučení z kolektivu. Ať už to bylo ve škole, kde pro nás méně nadané představoval povinný tělocvik hodinu hanby, nebo na teambuildingovém volejbalovém turnaji v práci. Rodiče vás ke sportu nijak zvlášť nevedli, vy jste k němu sami od sebe nepřičichli a teď už vám připadá příliš pozdě na to začít s něčím novým, když vašim plicím dělá potíže i doběhnout autobus. Jenže sport je důležitý. Potřebujete být fit, abyste byli zdraví, lidé, kteří sportují na rekreační úrovni se dožívají vyššího věku a také se cítí psychicky lépe. Nikdy není příliš pozdě začít se sebou něco dělat, chce to jen vůli, disciplínu a pro začátek dobré sportovní boty.

Začněte pomalu

Všichni bychom chtěli hned být fit jako holky, které známe z instagramu, udělat provaz a uběhnout maraton, ale pokud budete mít nerealistická očekávání, velmi rychle se zklamete a ztratíte vůli pokračovat. Začněte opravdu velmi zlehka, třeba tak, že cestou z práce vystoupíte o zastávku dřív a projdete se. Nebo půjdete po schodech místo výtahem. Nemusíte hned začít běhat, stačí chodit. Stejně tak lekce jógy může zezačátku nahradit krátké protažení před spaním. Stanovte si cíl, kterého chcete dosáhnout (například kolik kilometrů si přejete uběhnout nebo jak rychle) a pomalu se k němu přibližujte.

Dělejte to pro sebe, ne pro ostatní

Nikdy se do sportu nenuťte jenom proto, že je to teď cool nebo protože vám to někdo pořád vtlouká do hlavy. Chtít musíte hlavně vy sama, a to pro vás bude i nejsilnější motivací. Můžete se sice namotivovat tím, že si nakoupíte stylové sportovní oblečení, ale zapomeňte na chvíli na to, jak bude vaše „gym selfie“ vypadat na instagramu a soustřeďte se sama na sebe.

Hezká figura je jenom bonus

Pořád si opakujte, že důležité je hlavně se cítit dobře ve svém těle a být fit a zdravá. Pevnější a štíhlejší tělo přijde samo, ale stejně jako u diet nemá smysl nasadit drastický hubnoucí program, který vás po dosažení vaší vysněné váhy přestane bavit a vy se vrátíte zpátky do starých kolejí. Místo toho přemýšlejte o svém sportování jako o dlouhodobé změně svého životního stylu. Proto pro vás musí být finančně i časově dostupné.

Nenuťte se do něčeho, co vás nebaví

To, že teď frčí jóga, neznamená, že se do ní musíte nutit. Středoškolský tělocvik vám možná znechutil volejbal a běhání, ale je spousta dalších možností, jak se hýbat. Plavání, tanec, turistika, cyklistika… Udělejte si průzkum sportovišť ve vašem okolí a možná budete překvapená, co naleznete. Důležité je najít pohyb, který vás bude opravdu bavit!

Najděte si společníka

Ve dvou se to lépe táhne, tak se zkuste domluvit s kamarádkou nebo kamarádem, že budete na lekce chodit společně. Nebo si můžete stanovit společný cíl a vzájemně se kontrolovat a motivovat.