Před osmi lety vyjádřili skandinávští umělci Michael Elmgreen a Ingar Dragset kritiku luxusu a konzumu stavbou obchodu Prada u texaského města Marfa. Butik umístili do pouště vedle silnice, žádný z kolemjedoucích si v něm ale nic nekoupí. Přestože sama Miuccia Prada vybrala vystavené kousky z reálné kolekce (aby nelákaly zloděje, kabelky nemají dna), dveře obchodu jsou pevně zapečetěné.

Vypadá to však, že bude duo muset “zavřít krám” úplně. Potom, co se před objektem vyfotily tisíce náhodných lidí a pro další tisíce byl skutečným turistickým cílem, texaskému odboru dopravy se přestalo líbit to, co je na obchodu napsáno. Ačkoliv se totiž nejedná o počin značky, logo Prada pro něj znamená nepovolenou reklamu.

Umělci se samozřejmě brání. Právníkům opakují svůj koncept a odmítají připustit, že by se jednalo o jakoukoliv formu propagace italské značky. “Je rozdíl mezi tím být najat firmou, abyste pro ně něco udělali, a u toho použít její logo a užitím jejího loga na vlastní pěst,” řekl pro New York Times Elmgreen. Prada do instalace ani nijak neinvestovala. Osmdesát tisíc dolarů, které přibližně stála, složily newyorská Art Production Fund a lokální galerie současného umění Ballroom Marfa.

Na Prada Mafra odbory v podstatě upozornila jiná nepovolená reklama. Vedle stejné silnice v červnu postavila svůj objekt s automobilovým veteránem Dodge Charger firma Playboy. V jejím případě ale o zaplacenou propagaci skutečně šlo, značka si na ni najala umělce Richarda Phillipse.

“Pokud se skutečně jedná o porušení zákona, měli to zjistit už v roce 2005, od kdy dílo stojí,” řekl Elmgreen a dodal, že je to ztráta peněz daňových poplatníků.

Foto: Archiv Prada Mafra