19 návrhářských es, mezi nimiž nechybí např. Jindra Jansová, Lucie Králová, Zuzana Kubíčková, Jakub Polanka či Viktorie Vittori, se po dobu více než půl roku soustředili na jediné, pomocí připravované výstavy reflektovat současné tendence směřování českého oděvního designu a představení dnešního pojetí oděvní siluety.

Vernisáž výstavy proběhla v přeplněném sále Uměleckoprůmyslového muzea za účasti ředitele galerie, nemohla chybět autorka Olo Křížová, kurátorka výstavy Andrea Husseinová, která objasnila široký záběr výstavy a volbu názvu inspirovaného skutečnou voliérou s ptactvem (jako specifický prostor umožňující prezentaci autorů věnujících se stejné činnosti) a samozřejmě i spoluautorka workshopu Jitka Petřeková.

Výstava, založená na interakci prezentovaných modelů, zahrnuje skici i náčrty, 2D a 3D formy siluety včetně modelů, které pracují s její dekonstrukcí. Ke zhlédnutí jsou minimalistické práce i zajímavě pojaté umělecké objekty, jež jsou zhotoveny z běžných i neobvyklých materiálů – bavlny, hedvábí, lnu, neoprenu či laminátu. První část výstavy představuje ztvárnění siluety v 21. století devatenácti designéry mladé generace.

Druhá část s názvem Silueta vs. Decor reflektuje současný oděvní design. Příprava byla poměrně náročná, již zmiňovaný workshop se konal v rodném domě Josefa Hoffmana, významného designéra a architekta vídeňské secese. Workshop vycházel z reformních myšlenek 19. a 20. století, které postupně vyústily v radikální proměny oděvní siluety, na modely vznikající pod rukama návrhářů spadajících do celého konceptu, byl zvolen jednotný netextilní materiál.

Za zmínku také jistě stojí doprovodný program, již 17. října okomentuje celou výstavu přímo její autorka Olo Křížová. Součástí je také přednáškový cyklus věnovaný módě a módnímu průmyslu 20. století. Druhý díl s názvem Turnýra proběhne již dnes od 17:30h přímo v muzeu. Výstavu, která potrvá až do 18. května příštího roku okoření lednová módní přehlídka, při jejíž příležitosti dojde k obměně části výstavy, o níž vás budeme s jistotou informovat.

Foto: Martin Šimko