10 tipů pro kvalitní spánek

/ Anna Basiková

Jaro už je za dveřmi (alespoň podle kalendáře) a s ním i jarní únava. Chcete se každé ráno probouzet svěží a odpočatá? Vyzkoušejte naše tipy a únava se vám vyhne obloukem.

Před spaním zapomeňte na zlozvyky

Alespoň hodinu a půl před tím, než si půjdete lehnout, byste neměla používat telefon ani počítač a na sledování televize také zapomeňte. Všechny tyto přístroje totiž vyzařují modré světlo, které vaše oči a mozek vnímají jako denní a tudíž vaše tělo nechápe, že už je večer a má se spát. Stejně tak si odpusťte večerní cigaretu či kafe. Jak jistě víte, nikotin a kofein vaše tělo proberou.

Žádné polehávání přes den

Pokud večer koukáte do stropu a za boha nemůžete usnout, je možné, že se tělu prostě spát nechce. Jestli jste si odpoledne dala dvacet nebo ráno dlouho vyspávala, je jasné proč. Zkuste tělu dopřát vydatný spánek až večer. Pokud ale aspoň krátký spánek potřebujete, pohlídejte si, aby to opravdu bylo dvacet minut a ne hodina. Jinak upadnete do hlubokého spánku a vzbudíte se ospalá místo odpočatá.

Jděte spát brzy

Ulehnout do postele byste měla alespoň dvě hodiny před půlnocí. Spánek je tou dobou nejkvalitnější.

Větrejte

V místnosti, kde spíte, by teplota neměla přesáhnout 20 stupňů. Jestliže vám vadí spát při otevřeném okně, nebo je na vás zkrátka ještě zima, před spaním alespoň důkladně vyvětrejte. Po noci v přetopené místnosti se probudíte s ucpaným nosem, oteklýma očima a bolestí hlavy a to jistě nechcete.

Nepřejídejte se

I poslední jídlo byste měla sníst dvě hodiny před spaním a v malých porcích. I tak si ale odpusťte těžká a smažená jídla. Žaludek je těžko a dlouho tráví a vy pak dlouho usínáte.

Zbytečně se netrapte

Pokud nemůžete usnout a vaše snaha trvá už déle než půl hodiny, netrapte se. Protáhněte se, jděte se nadýchat čerstvého vzduchu, prohlížejte si časopis nebo si přečtěte pár stránek z knížky. Snažte se zkrátka nějak unavit. Tím ale nemyslíme, že si půjdete zaběhat:-)

Postel je jen na spaní a sex

Spousta z nás si z postele udělala kancelář, jídelnu a odpočinkové místo v jednom. Postel byste ale měla sdílet jen se svou polovičkou (děti a mazlíčci to přežijí) a opravdu v ní jen spát a užívat si milostné hrátky.

Horká koupel

Naložit se před spaním do vany je skvělý nápad. Ideálně když do vody přidáte relaxační olejíček nebo pěnu do koupele. Nejlépe s vůní levandule či heřmánku. Pokud nemáte takový komfort, abyste si dopřála dlouhé polehávání ve vaně, dejte si aspoň rychlou sprchu. Teplá voda vás uklidní a příjemně unaví.

Světlo a hluk

Je dost možné, že vašemu usínání vadí světlo a hluk z ulice, třeba jste si to ani neuvědomovala. Pořiďte si proto kvalitní tmavé závěsy nebo žaluzie a okna na noc pořádně zavřete. Nebo si kupte špunty do uší a masku na oči.

Horké mléko vás zachrání

Jestli ani jeden z našich tipů nezabral, vyzkoušejte teplé mléko. Případně do něj kápněte trochu medu. Po vypití se vaše tělo zklidní a přepne se do spánkového režimu. Jestli nemáte mléko ráda, dejte si meduňkový čaj.