-->

Bavte se strategií Saint Laurent

Přejmenování značky, přesunutí sídla, grunge na pařížském mole a v neposlední řadě i nejnovější kampaň s hudebními hvězdami jsou kroky Hediho Slimana, které budí nechuť a vzdory. Ale přitom jsou tak pochopitelné…

Nemusíte být příznivci rockového stylu, abyste ocenili to, co se Hedimu Slimanovi povedlo dostat na molo Fashion weeku v Paříži. Kromě toho, že o 180 stupňů otočil styl jednoho z legendárních módních domů, konečně přinutil i módní redaktory alespoň trochu kritizovat.

Vlna nevole z řad veřejnosti se zvedla ještě před uvedením kolekce na podzim/zimu 2013. Zapříčinila ji změna názvu. Totiž podle stanoviska společnosti se  módní dům stále nazývá „Yves Saint Laurent“, nicméně k označení řady patří „Saint Laurent Paris“. Pokud chceme zmínit kolekci v běžné řeči nebo v psaném textu, na místě je napsat „Saint Laurent“. V popisku fotografií oblečení či doplňků by mělo stát „Saint Laurent by Hedi Slimane“.

Ještě více než na samotné jméno si ale příznivci starého módního domu stěžují na změnu loga. Proč měnit ikonickou kurzívou psanou trojici písmen YSL (která mimochodem na některých produktech zůstává), když ke značce tak neodmyslitelně patří? Ale Hedi Slimane ji nahradil něčím, co k ní pasuje stejně. Nové logo odkazuje k tomu z roku 1966, které označovalo Yvesovu první ready-to-wear kolekci Rive Gauche.

K prvním odvážným ready-to-wear řadám Yvese Saint Laurenta se ve svých prvních odvážných ready-to-wear řadách vrací i Hedi Slimane. Mladí a neklidní, inspirace ulicí, vše se do jeho tvorby promítá tak, jako se o to snažila designérská legenda. Zas a znova můžeme namítat, že Yvesův přístup byl ženštější a smyslnější, ale Hedi není Yves, je to pouze jeho nástupce, kterého společnost za obměnu odkazu platí. To je třeba respektovat.

Propojit módu s hudbou

Tvář značky nedefinuje pouze nabídka oblečení, ale i část marketingová. Koupím si kousek, protože se mi líbí, protože ho na sobě měla známá hvězda nebo protože se ztotožňuji s filosofií značky?

Tak či onak, Slimane v této oblasti postupuje velmi vychytrale. Kampaň Music Project, která posledních čtrnáct dní zametá se stabilitou francouzských módních pokladů, má větší rozsah, než to na první pohled vypadá.

Obléci do nových oděvů Marilyna Mansona, Courtney Love nebo nejnověji Daft Punk, to chce podle Hediho věčných kritiků troufalost. Kreativní ředitel kampaň zdůvodňuje návratem k éře, kdy Yves oblékl na svatbu Micka Jaggera, lídra Rolling Stones. Každý ze zpěváků reprezentuje určitý hudební styl a nový kreativní ředitel tak díky nim opět propojuje tóny s nitěmi. To, jestli se k tradici hodí kontroverzní umělec a vyhaslá narkomanka, není třeba rozebírat. Nehodí. Ale ani Yves se nechoval celou svoji kariéru jako svatoušek.

Nejdůležitější však je, o jaký jde v praxi trhák. Jedna fotka Marilyna Mansona a loga Saint Laurent na dvojstraně časopisu z Instagramu Nicoly Formichettiho a netřeba platit za další reklamu. Materiály se šíří rychlostí blesku a kampaň všichni uvidí ještě dříve, než vyjde další číslo Vogue. A není to tak, že by nepůsobila, naopak. Tak, jako Raf Simons po nástupu k Dior, i Slimane si velmi rychle získá nové klienty. Například Kate Moss oblékla jeho komplet už dva dny po přehlídce.

Jiná doba, jiný přístup

Jak už bylo řečeno v úvodu, nemusí se vám líbit oblečení, které pod labelem Saint Laurent nový kreativní ředitel posílá do obchodů. Nemusí se vám líbit ani vzhled loga, ani k němu přiřazená tvář Marilyna Mansona. Ale vše má zcela logické důvody, které jasně dokazují, že Slimane domu v zásadě neubližuje – jen se snaží přemalovat stěny a vyměnit kuchyň.

Pokud se mu to nepovede a čísla půjdou proti němu, nikdo ho v kreativním křesle nenechá. Nebylo by tedy lepší se zatím nechat změnami bavit?

 

 

 


Foto: Archiv firem, facebook.com