V Miláně panuje rozpolcená nálada. Ekonomická krize zasáhla i tamější módní průmysl a odborná veřejnost doufá, že tento týden těch nejvybranějších prezentací ukáže konečně nějaké zlepšení tak, jako tomu bylo nedávno v případě týdne pánského.

Ovšem zatímco se některé značky obávají poklesu svých výdělků, v Miláně sídlící společnost Prada, jejíž součástí je i „sestra“ Miu Miu, může s klidem zůstat nad věcí. Podle oficiálního sdělení italské značky stoupl minulý rok prodej o celých 29 procent, čímž se dostal na číslo 3, 3 miliard eur.

Hlavní zisky Prady pochází jak z Asie, tak i z Evropy, což se na první pohled může zdát nečekané. I když pomineme fakt, že právě na našem malém kontinentu nakupují často právě asijští turisté, zůstane nad tím pořád otazník.

Otázka má ale primitivní odpověď. Prada prodává, protože ji lidé chtějí. Každou sezónu určí nějaký trend a to ve způsobu nošení či délky. Vždy však představí jeden kus, po kterém se roztouží masy lidí.  Polobotky na platformě z léta 2011, kabát s kožešinovými rukávy z loňské zimy, podpatky s plameny z léta 2012 i pro tuto zimu aktuální vysoké „žabky“ s přidruženou ponožkou. V každém případě se jedná o populární věc, která v módních kruzích vzbuzuje závist a obdiv.

Ačkoliv právě představená kolekce na podzim/zimu 2013 obsahuje hodně různorodých vlivů a prvků, i v ní se najdou právě ony věci s potenciálem stát se trendem.

Mluvila jsem o tom, že Prada diktuje i délky a jinak tomu není ani v případě zimní kolekce. U sukní zůstává striktně u kolen, saka a kabátky sahají ve většině případů k bokům. Ovšem ignorace pasu se nekoná, převládá diorovská silueta přesýpacích hodin, se kterou se buď počítá už v základním střihu, nebo ji navíc podporuje pásek.

Kromě výrazného pasu dávala kreativní ředitelka Miuccia Prada důraz i na část rukávů od loktu k zápěstí. Na jedněch pláštích efektu dosáhla objemným řasením, na jiných přídavkem kožešiny.

Barevnost zůstává spíše klasická zimní, ale narušují ji pastelové tóny i výrazné plochy. Nechybí ani lesk, a to ve formě metalického materiálu i hadí kůže, odrazy hází našité flitry. Co se týče vzorů, převládá kostka vichy, známá především z plastových ubrusů či obyčejných kuchyňských utěrek.

Zimní kolekce Prady se však zdá být trendem sama o sobě už jen díky přístupu k prezentaci a kombinování. Spojuje luxus ve formě těch nejdražších materiálů a jakousi „levnou“ nedbalost některých zdánlivě špatně ustřižených okrajů sukní. Střídá se v ní elegantní zapínání na velké knoflíky a výrazné zipy, perfektní padnutí i jakoby náhodou spadlá ramena. Kontrasty navíc podporuje ona prezentace – modelky vycházely „odbyté“, pouze s ulíznutými vlasy a make-upem výrazným jen načervenalými rty.

O kabelky i o boty se budou zákaznice v obchodech prát, to je jisté již teď. Co budou kopírovat konfekční řetězce, to se musíme nechat překvapit. Následky módního diktátu slavné Prady se ale začnou objevovat již brzy.


Foto: Facebook.com, Prada archiv