Burberry a Prada, dva luxusní brandy mající odlišné příběhy, ale stejný problém. Jejich akcie razantně klesly a značky musí něco zásadně změnit, aby se dostaly zpět na vrchol.

Značka Prada pochází z Milána a na italskou minulost je patřičně hrdá. Sází především na kožené zboží, zatímco Burberry je britská a předností jsou kabáty tzv. trench coat. I když na první pohled to zákazníci nevidí, tyto značky mají mnoho společného. 10 let stoupají a srovnávají krok s Gucci nebo Louis Vuitton, nicméně v posledních dvou měsících hodnota jejich akcií dramaticky klesla a to navzdory tomu, že se oba domy snaží o razantní změny ve své nabídce, kterou v poslední době značně rozšiřují. Burberry se soustředí více na doplňky a Prada přesně naopak na módní kolekce oblečení. Oba domy postupně zvyšují ceny svých výrobků, ale to se nezdá být tím správným krokem k úspěchu.

Burberry se snaží jít s dobou a investuje do internetu, zatímco Prada se tohoto kroku obává. Stále se chce držet zaběhnutého tisku a stylu propagace. Asi v tom tkví kámen úrazu, protože právě v digitální komunikaci vidí řada značek i designérů příležitost. Obě značky se dramaticky posunuly do kosmetického segmentu.

Nicméně podle businessoffashion.com může být problémem obou společností fakt, že kreativní ředitelé sedí rovněž ve vedení firem. Miuccia Prada je navíc majoritním vlastníkem a manželkou generálního ředitele Patrizio Bertelli. Je to rok, co se Christopher Bailey stal i výkonným ředitelem firmy. Je znatelné, že Bailey se stále v této pozici hledá, ale je nejvyšší čas na nový kurz, kterým firma půjde. Dle informací Burberry bude své linie Prorsum, London a Brit sjednocovat na konci roku 2016, což může značku výrazně posílit v dlouhodobém horizontu, ale v krátkém přinese jen starosti. Multibrandy přestanou věci nakupovat, jelikož se uzavře velkoobchod díky finanční politice.

Christopher Bailey a Miuccia Prada

Christopher Bailey a Miuccia Prada

Burberry se musí soustředit především na americký trh, který je pro značku v současnosti kritický. I Čína začíná pro Burberry ztrácet lesk. Prada pro svou “záchranu” musí vstoupit do digitálního světa a sázet na kvalitu jménem “Made in Italy”, protože to stále hodně znamená v kontextu s výrobou v asijských zemích, kam řada značek i designérů svou výrobu přesouvá. Movití klienti však stále trvají na klasickém řemesle.

Christopher Bailey a Romeo Beckham

Christopher Bailey a Romeo Beckham

Tak uvidíme, jak se bude situace kolem těchto dvou brandů vyvíjet. Vzhledem k tomu, že patří mezi naše oblíbené, budeme věřit, že se ze současné situace poučí a z názorů odborníků něco i vezmou. Například značka Gucci razantně zariskovala, zainvestovala do digitálu i nového neočekávaného kreativního ředitele a výsledky se téměř po roce dostavují.

Foto: Archiv firem; Facebook.com/Prada, Burberry