Chatty: Denim nás nepřestává fascinovat

Kdo by neznal značku Chatty, český brand, který nabízí nejvíce slovních hříček. Radka Sirková a Anna Tušková ale zdaleka neprosluly pouze “šaty”, za jejich úspěchem stojí zejména kvalitní, propracované džíny. Poslední kolekce ale přináší mnohem více…

Jejich modely vás na první pohled zaujmou technologickými a střihovými detaily, vedle pro ně tak typické džínoviny vás nepřestane fascinovat použití tak různorodých a zajímavých materiálů. Radka Sirková a Anna Tušková za osm let života značky Chatty vybudovaly brand s unikátní identitou a rozpoznatelným krejčovským rukopisem.

Poslední dvě kolekce – Vlastu, která čerpá ze světa dandyů, a Disquiet, inpirovanou “ošuntělostí” a první dívčí rock´n´rollové skupiny – mají Chatty aktuálně ve svém designovém butiku, a tak jsme museli vyzkoušet, jak “doopravdy” sluší. Fotily jsme (jako už tradičně) s bloggerkou Adélou Mazánkovou.

 

Vraťme se na úplný začátek, až do roku 2005. Vzpomenete si na něco, o čem jste si myslely, že to nikdy nemůžete překonat?

V roce 2005 vznikly Chatty jako velmi spontánní projekt. Dělaly jsme to hlavně pro zábavu a ani nás nenapadlo si klást nějaké větší překážky. Postupem času, kdy začínal být koncept Chatty daleko reálnější, nám připadala nejvzdálenější představa vlastního obchodu. Čím více jsme měly konkrétnější nápady, tím jsme daleko více vnímaly i překážky k jejich uskutečnění.

Jak vznikl název vaší značky?

V roce 2005, kdy jsme Chatty zakládaly, jsme ještě byly tři. Zrození jména je právě z té doby a my se dodnes nemůžeme s shodnout, jak vzniklo. Anička je přesvědčená, že u hlasování o jméně nebyla, a já si pamatuji, že se mi ten název vůbec nezdál a nechtěla jsem ho. Záhada je, že to nakonec dopadlo, tak jak to dopadlo…

 

_MG_1727

 

Když se řekne Chatty, málokdo si vybaví právě “šaty”. Prosluly jste zejména prací s denimem. Byl to záměr nebo jste k džínám došly nějak přirozeně?

V podstatě to byl přirozený vývoj. Naše první kolekce byly hodně streetwearové a džíny do nich jasně zapadaly. Až později jsme vysledovaly, že nabídka denimu je v Čechách hodně omezená. Oblékly jsme několik svých známých, kteří potřebovali džíny na míru, a pak už se to spustilo jako lavina. Pravdou ale je, že nás denim jako materiál neustále nepřestává fascinovat a práci s ním si opravdu užíváme.

Vaše džíny a samozřejmě i další kousky jsou extrémně propracované, častokrát ozdobně prošívané. To vyžaduje dobrou krejčovou. Kde šijete své modely?

Ano, snažíme se, aby naše džíny byly hodně dotažené. Zpracování denimu se trochu liší od zpracování jiných materiálů, proto své krejčové musíme speciálně školit. Všechny naše věci vznikají u několika švadlen v Čechách, díky čemuž máme přehled jak a za jakých podmínek naše věci vznikají.

Šijete z českých materiálů? Vyrábí vůbec ještě někdo „český“ denim?

V počátcích jsme odebíraly denim od českých dodavatelů. Bohužel, trh je neúprosný a naše textilky se nedokázaly přizpůsobit poptávce a trendu. Proto dnes objednáváme materiály z produkcí v Portugalsku a v Itálii. Jedná se o naše prověřené dodavatele, s nimiž spolupracujeme už několik let.

Právě fotíme v butiku, který jste otevřely vloni. Kdo stojí za jeho realizací a z čeho vycházel?

Realizaci našeho obchodu jsme svěřily architektovi Jiřímu Zhořovi. Líbil se nám jeho „surový“ rukopis, především pak práce s nestandardními materiály v interiéru. Realizace butiku nebyla vůbec jednoduchá, hlavně nás tlačil čas a koncept musel vycházet z celkem malých dispozic, do kterých jsme potřebovaly začlenit samotný obchod i návrhářské studio. Hlavní myšlenka byla vytvořit prostor, který je nadčasový, neobvyklý a přitom účelný i snadno přestavitelný. Proto jsme nakonec společně zvolili kombinaci surových kovových reliéfů s masivním dřevem a podlahy z nerezu, které vlastně tvoří jednu z dominant celého prostoru. Finální podobu prostoru jsme nakonec ještě ladily s architektem Jiřím Maturou, který se postaral hlavně o design světel.

 

_MG_1795

 

Součástí předposlední kolekce Disquiet Collection byly i pánské modely, poslední Vlasta byla zase vyloženě pro ženy. Jak se to s linií pro muže vyvíjí teď?

V tuto chvíli se připravujeme Designsupermarket, na který jsme zařadily několik unisexových modelů. Nejde o čistě pánské modely, protože naše zkušenost je taková, že naši pánskou kolekci nakonec nosí i ženy. Nicméně se budeme snažit v pánské módě nadále realizovat malými limitovanými kolekcemi a klienti se na nás mohou i nadále obracet s individuálními přáními na zakázku.

Váš „marketignový model“ se blíží postupům Burberry. Svoji klientku nechcete jen oblékat, také víte, co by měla poslouchat. K Vlastě složil originální mix Petr Kaláb. 

Naše marketingové strategie se odvíjejí přirozeně od toho, že chceme naše potenciální klienty seznámit s celým kreativním „vesmírem“ našeho studia. Snažíme se pečlivě aktualizovat naše FB stránky, téměř denně přispíváme na náš Instagram, Twitter apod. Proto jsme se nakonec rozhodly zveřejnit i mixy z našich přehlídek, které pro nás vytváří Petr Kaláb. Naši audiotéku můžete sledovat na našem profilu na Soundcloud.

Nedávno jste oblékaly tanečníky ze skupiny 420people i kuchařku Ditu Pecháčkovou. Byly to velké výzvy?

Tyto dvě zakázky byly od sebe naprosto odlišné a vznikaly při tom v podstatě současně. K oblékání televizního pořadu Deník Dity P. Nás přizval režisér David Ondříček a i přes to, že za sebou máme několik podobných realizací, tato zkušenost pro nás byla naprosto unikátní. Dita Pecháčková není univerzální osobnost, která by se zalíbila každému, a z toho také vychází její cooking show, která je tím pádem jiná, ojedinělá. Našim úkolem bylo splnit poměrně přísná kritéria a obléci Ditu tak, aby zapadala do vizuálního konceptu celé show, který je v tomto případě velmi důležitý. Přitom jsme samozřejmě musely absolutně respektovat Ditinu osobnost a její potřeby.

V případě spojení s taneční formací 420PEOPLE, jsme byly osloveny s tanečníkem a choreografem Václavem Kunešem. Musím přiznat, že spolupráce pro nás byla opravdovým zážitkem. Celý soubor nás nechal pracovat v podstatě velmi volně, jen jsme nesměly kostýmy přebít výrazovou formu tanečníků a samozřejmě jsme musely respektovat jejich pohybové potřeby. Představení Mirage je velmi výjimečné – jde o propojení stand-up comedy a moderního tance – a určitě stojí ho vidět.

S vaší značkou už si automaticky spojujeme například Marthu Issovou. Kdybyste mohly obléknout jakoukoliv osobnost světa, koho byste si vybraly?

Spolupráce s Marthou vznikla vlastně velmi přirozeně, protože je to hlavně naše společná kamarádka. Jeden čas jsme se staraly i o styling Celeste Buckingham – natočily jsme spolu její tři videoklipy a oblékaly ji na důležité události. Oblékaly jsme i Jiřího Korna nebo herečku Makétu Frösslovou.
Pokud bychom měly příležitost, rády bychom určitě oblékly například Tildu Swilton nebo Tailor Tomasy Hill.

Děkujeme Anně Tuškové, Radce Sirkové, Adéle Mazánkové a Zuzaně Drachovské.

Foto: Zuzana Drachovská
Prostory: Butik Chatty / Haštalská 21
Modelka: Adéla Mazánková / www.inadequatecliche.net/
Oblečení: Chatty kolekce Vlasta & Disquiet Collection