Co se děje v Bangladéši?

Potom, co značky zaujaly pozitivní stanoviska k zlepšení pracovních podmínek v Bangladéši, kde spadlá továrna Rana Plaza zabila přes tisíc dělníků, nastalo mediální ticho. Vlády a nadnárodní organizace ale konají stále.

Na Bangladéš tlačily Spojené státy i Evropská unie, International Labour Organization asijskou rozvojovou zemi obvinila z nedodržování podmínek dohody, kterou podepsala. V pondělí ji EU a ILO předložily seznam nezbytných kroků pro zlepšení podmínek v oblasti textilního průmyslu. USA se schůzky v Ženevě zúčastnilo, ale oficiálně se pod list nepodepsalo.

Dokument neobsahuje nic nečekaného. Bangladéš musí zlepšit protipožární ochranu, zvýšit počet inspektorů a zajistit pracujícím lepší životní podmínky. Vláda na dlouhodobý plán ochotně přistoupila, Evropská unie je jejím největším odběratelem. Ročně za produkty bangladéšského oděvního průmyslu zaplatí až 10,7 miliard eur.

Schůze se zúčastnilo i několik obchodníků a značek, momentálně rozdělených na dvě skupiny: Sedmdesát většinou evropských společností, které podepsaly dohodu o zlepšení podmínek a americké značky, které si založily iniciativu vlastní – Alliance for Bangladesh Worker Safety.

V americkém spojenectví, které svůj program „The Bangladesh Worker Safety Initiative“ představilo ve středu, jsou například firmy Wal-Mart, Gap, Macy´s, Nordstrom či Target, celkem jich je 17. Během pětiletého plánu chtějí značky do nápravy bangladéšského průmyslu investovat přibližně 42 milionů dolarů. Zavazují se k inspekcím, publikováním jejich výsledků a zřízením komisí složených z dělníků. V budoucnosti by chtěly navázat větší spolupráci s bangladéšskou vládou.

Proti programu severoamerických značek ale stále vystupuje strana „evropská“ v čele s IndustriALL Global Union a Clean Clothes Campaing. Pětiletý plán označila za neefektivní pokus. Přes věčné nepříjemné dohady však snad můžeme být rádi, že se „alespoň něco“ děje. Výsledky na sebe nenechají dlouho čekat.

Foto: Clean Clothes Campaign