-->

“Dekorativní kosmetika neodpovídá naší DNA,” říká zástupce nejluxusnějšího kosmetického brandu

/ Zuzana Hošková

La Mer – jeden z neopěvovanějších kosmetických brandů, který spadá pod americkou skupinu Estée Lauder, si je dobře vědom své historie. Tu před více téměř šedesáti lety ve své garáži započal vědec pracují pro NASA. Chtěl vytvořit zázračný krém, kterým by si vyléčil vlastní popáleniny. Po 12 letech bádání se mu tento sen splnil. Crème de La Mer se stal jedním z ikonických produktů, na jehož kouzelné účinky přísahá řada známých osobností. S Rodolphem Boriesem, který zastává pozici regionálního školícího manažera, jsme si povídali o tom, proč La Mer ve svých kampaních neobsazuje modelky nebo proč tato kosmetická značka pravděpodobně nikdy nebude vyrábět dekorativní kosmetiku.

Kdo by řekl, že historie tak ikonické kosmetické značky je vlastně spojena s náhodou? Vědec Max Huber si při jednom ze svých pokusů v laboratoři popálil obličej. Vyzkoušel všechny možné způsoby léčby, ale protože mu v té době medicína nedokázala s nápravou pleti pomoci, rozhodl se, že si pomůže sám. Po dvanácti letech a zhruba šestitisících pokusech vyrobil krém, který dokázal jeho pokožku výrazně vyhladit.

Od chvíle, kdy recepturu na výrobu tohoto zázračného krému odkoupil kosmetický gigant Estée Lauder, se však v postupu jeho výroby změnilo jen málo. Krém i dnes obsahuje mořské řasy, vápník, hořčík, draslík, železo, lecitin, vitaminy C, E, B12, oleje z citrusů, eukalyptu, pšeničné klíčky, vojtěšku a slunečnici. Mimořádnost krému La Mer ovšem nespočívá v jeho složení, ale v technologii jeho výroby pomocí fermentace. La Mer miluje řada zahraničních i českých osobností, mezi nimiž jsou Jennifer Lopez, Halle Berry, Angelina Jolie, Naomi Campbell,  Simona Krainová či Petra Němcová. S regionálním manažerem Rodolphem Boriesem jsme si povídali o tom, co tvoří DNA značky La Mer a proč se nedostatek sebevědomí odráží i na naší pleti.

 

Kosmetický průmysl je zahlcený nejrůznějšími značkami. Jaké v nich má La Mer místo? Co na něm považujete za tak výjimečného?

Pokud bych měl definovat zásadní rozdíl mezi většinou kosmetických značek a La Mer, tak za největší rozdíl považuji, že náš vlajkový produkt nebyl původně vytvořen pro kosmetické nebo obchodní účely. Zajímavá je především historie značky, kdy si jeden chtěl muž vyléčit vlastní popáleniny. Dr. Huber se tak po dlouhých 12 let zamkl ve své improvizované laboratoři, kde se pokoušel stvořit produkt, díky němuž by zaznamenal viditelnou změnu stavu své pleti. V měřítku kosmetického průmyslu skutečně nenajdete mnoho značek, za nimiž by nebyl skrytý nějaký byznys plán, ale naopak touha vyřešit problém se svojí vlastní pletí. Tomuto úkolu Max Huber zasvětil celý svůj život. Objevil dokonalý proces fermentace, který představuje ten nejlepší způsob vstřebávání výživných látek z krému do pokožky. Proces této výroby v minimální obměně používáme dodnes. Tento vědec přišel s velmi pomalou technikou fermentace, kdy celý proces trval tři až čtyři měsíce. Během fermentace pouštěl zvláštní světlo a hudbu, protože zjistil, že to krému dává zvláštní energii a výsledek je pak mnohem lepší. Vycházel i z fází měsíce. A tak se zrodil Crème de La Mer.

Kromě slov jako zázrak nebo kouzlo, je v souvislosti s Crème de La Mer používáno i tajemství či záhada, neboť přesnou recepturu i postup výroby si Estée Lauder pečlivě střeží…

Když se podíváte na složení, uvidíte vlastně jen základní suroviny. V kosmetice je přitom to základní a jednoduché právě to nejúčinnější. Někdy se ale setkávám s názorem, proč jsou naše produkty tak drahé, když neobsahují nic výjimečného. Naše jedinečnost ale spočívá právě v procesu fermentace. Současně si některé ingredience a postup výroby střežíme, protože si chceme uchovat i nějaké tajemství, které se pojí s původní procedurou. Chceme být alespoň v něčem záhadní, protože je to sexy! (smích) Je to jako proces zamilování se. Některou část osobnosti dotyčného znáte, ale něco vám na začátku zůstává záhadou. Nemusíte o něm jednoduše vědět všechno, abyste se do něj zamilovali.

Kdybyste mohl La Mer popsat jedním slovem, jaké by to bylo?

Jednoznačně transformace. Když začnete používat La Mer, tak najednou na vlastní kůži sledujete, jak se proměňuje a uzdravuje, jak se z ní stává nejlepší verze pokožky, jakou můžete mít. Napadají mě také slova jako zázrak a uzdravení, které odkazují k původnímu účelu krému.

Aktuálně se ocitáme v době, kdy se role začínají trochu obracet a kult mládí není vůdčím trendem. V určitých kruzích již navíc není přípustné hovořit o boji proti stárnutí nebo používat termíny jako anti-ageing. Jak se k těmto diskuzím staví La Mer?

Myslím, že nemusíme válčit ani tak proti stárnutí, které je přirozeným procesem, jako proti některým jeho projevům. Když se ve své kůži nebo ve svém těle necítíte pohodlně, tak nemůžete být šťastni ani ve svém životě. V La Mer proto nikdy nemluvíme o vráskách či pigmentových skvrnách. Vždy se snažíme o užití pozitivních slov. Jsme tedy raději pro užívání “ageless” než “anti-ageing”. Jako větší problém než je stárnutí, vnímám spíše to, že díky našemu životnímu stylu a všudypřítomnému znečištění je dnes naše pleť trochu líná a chybí jí energie. Je tedy opravdu čas ji nechat zotavit se a uzdravit. Veškerou svoji energii totiž vyčerpá na boj proti nepříznivým podmínkám či proti stresu. Tlak na to, abychom vypadali neustále mladí, je však velký. Zejména mezi herečkami, které se obávají, že je nikdo ve zralém věku již neobsadí. Proto je plastická chirurgie tak populární. Obdivuji Helen Mirren nebo Meryl Streep, které si zvolily jinou cestu. Kolik jiných žen je ale tak silných a sebevědomých, že tento tlak ustojí?

V módním i kosmetickém průmyslu současně probíhají další debaty ohledně pestrosti modelek a žen, které se v reklamách a časopisech objevují. Současný svět nás nabádá k větší různorodosti. Na molech i v časopisech tak vídáme více plus size modelek nebo žen s onemocněním kůže. Uvažuje La Mer o tom, že by ve svých kampaních také s touto různorodou krásou počítal?

La Mer od svého počátku nepoužívá ve svých reklamách žádné modelky. Chceme být jak pro muže, tak ženy, pro lidi každého věku i rasy. Nechceme proto naše produkty ztělesňovat s určitým typem ženy nebo muže. Crème de La Mer je určen jak patnáctileté dívce, která chce vyřešit jizvy po akné, tak sedmdesátileté ženě, která potřebuje hydratovat svoji suchou pleť. Z tohoto důvodu nedokážeme a ani nechceme říci, jak by ideální představitel La Mer měl vypadat. Ideální krása zkrátka neexistuje.

Kromě oblasti krásy se La Mer výrazně zasazuje v boji proti znečištění oceánu. Měl by být kosmetický průmysl více udržitelný?

Rozhodně ano. Řada možností v tomto směru zůstává nevyužitých. Dobrou zprávou ale je, že stále více značek je k životnímu prostředí citlivá a snaží se minimalizovat znečištění, které výrobu kosmetiky doprovází. Můžeme určitě používat méně plastových obalů a čerpat z toho, že nádoby na kosmetiku lze znovu použít či naplnit. La Mer v obalech svých produktů většinou používá sklo na úkor plastu. Filozofií La Mer však je, že vždy můžeme dělat ještě mnohem více, a proto jsme založili nadaci Blue Heart. Ta vrací oceánu a přírodě zpátky to, co jsme si vzali. Tři krásné světové pláže plánujeme vyčistit a ochránit je pro další generace. Dvě jsou v Asii a jedna v Americe. Pomáháme také s bojem proti rakovině prsu. Prioritou pro nás ale i vzhledem ke složení našeho vlajkového produktu, který obsahuje řasy, zůstává stále oceán.

Máte oblíbenou nějakou osobnost, kterou byste si přál obsadit do příští kampaně La Mer?

Zbožňuji Meryl Streep, protože je úžasná v každé roli, a to nejen té herecké. Nebojí se nikdy vyjádřit svůj názor, je sebevědomá, chytrá a zábavná. Na rozdíl od jiných žen v branži se nikdy necpe do popředí a nevrhá se do světel reflektorů na červeném koberci. Řada kosmetických firem ji trochu neprávem nevnímá jako krásnou ženu, jakou rozhodně je. Není však typickou kráskou, jako jiné herečky. Není perfektní, nemá dokonalý úsměv jako Julia Roberts, ale ví, kdo je, a tím je velmi inspirativní.

Novinkou, kterou uvádíte na trh, je pudr Skincolor, můžete nám o něm prozradit něco více?

Inspirací pro jeho vznik bylo mořské sklo, které je obroušené pískem. Je průhledné, matné a hebké zároveň. Světlo skrze něj prochází, ale zároveň ho i odráží. Náš záměr bylo na pleti vytvořit něco podobného. I přes aplikaci pudru je tak stále vidět vaše tvář a pleť je to první, co vnímáte, nikoliv pudr. Pleť nepřekrývá ale vytváří perfektní rovnováhu mezi matem a zdravým a zářivým vzhledem. Skincolor doporučuji nanášet štětcem a pouze na oblasti, které chcete zmatnit. Dokonalý mat totiž vypadá nepřirozeně. Současně vaši pleť dostatečně hydratuje, během dne se vám tak nestane, že vám pudr začne zalézat do vrásek.

La Mer je značka, která je spojená především s péčí o pleť, ale velké oblibě se těší především dekorativní kosmetika. Dočkáme se jednou toho, že bude La Mer vyrábět řasenky nebo rtěnky?

Vždy, když nějakou novinku připravujeme, musí nám to dávat smysl a odpovídat to DNA značky. Vyvinout “uzdravující” řasenku nám ale smysl moc nedává. Soustředíme se jen na pleťovou dekorativní kosmetiku, protože make-up nebo pudr dokáží podpořit či vyzdvihnout efekt našich krémů. Na příští léto však opět chystáme balzám na rty a tváře. Bude to limitovaná edice, která nám dává smysl v tom, že zákazníci mají rádi barvy a lépe to sedí k příběhu značky, protože i díky balzámu na rty můžete bojovat proti vysoušení pleti. Ale nikdy neříkej nikdy. Vzhledem k tomu, že víme, že většina žen řeší hydrataci rtů a jejich sytou barvu zároveň, je možné že v následujících letech se pokusíme podobný produkt nabídnout. Rozhodně to ale není naše priorita. Příběh La Mer je v tomto ohledu trochu jiný.