-->

Dobrý design již nestačí. Freshlabels myslí i na udržitelnost 

/ Zuzana Hošková

Značka Freshlabels, která na českém trhu funguje od roku 2006, má v těchto dnech za sebou další milník. Je jím otevření prvního obchodu zaměřeného pouze na batohy. Zakladatelé multibrandu Jan Bouška a Jakub Veselský by mohli mít na dlouhou dobu odfajfkováno a splněno, ale to by nesměli mít touhu svůj koncept posouvat neustále kupředu. Milují objevování nových a kvalitních značek. Kromě promyšleného zpracování se zaměřují i na stále naléhavější udržitelnost. A také vás rozhodně nebudou přemlouvat, ať si nakoupíte hromady oblečení a doplňků. Jejich zájmem totiž není zahltit zákazníka kvantitou, ale především kvalitou. O tom, co znamená koncept kurátorování jednotlivých fashion brandů, a kdy se street wear propojil s přehlídkovými moly, jsme si povídali s Honzou Bouškou.

Backpack store je odvážným konceptem, kdy sortiment Freshlabels soustředíte výhradně na batohy a tašky. Jaká byla vaše hlavní motivace podobný koncept store otevřít? Reagujete mimo jiné na masovou oblibu batohů, která zasáhla naše ulice?

O otevření specializovaného obchodu na batohy jsme přemýšleli delší dobu. Kategorii batohů máme všichni ve Freshlabels hodně v oblibě, v roce 2010 jsme byli první, kdo do Česka přivezl Herschel Supply. Když jsme přesouvali náš vlajkový obchod do nového prostoru v Jindřišské, rozhodli jsme se tenhle nápad uskutečnit a po roce v provizorním interiéru jsme vytvořili prostor na míru batohům, taškám a dalším cestovním doplňkům.

Co bylo při navrhování Backpack storu pro vás nejdůležitější? Jaké od vás měli architekti z De Form zadání?

Vzhledem k tomu, že naše nabídka batohů je opravdu široká, chtěli jsme samozřejmě mít možnost ukázat její co možná největší část. Na druhou stranu jsme zastánci čistých a vzdušných prostorů, takže šlo o to, skloubit tyto dva principy. Chtěli jsme samozřejmě, aby měl obchod duši a zákazníci se v něm cítili dobře.

Batoh byl dříve doplňkem milovaným především pro svoji praktičnost, nyní se z něho stal módní doplněk. Jaký je vlastně váš vztah k batohům a kdy jste se prvně začali vnímat tento přerod batohu z outdoor do fashion “komodity”?

Popsal bych to spíš tak, že dříve chyběla nabídka batohů, které by vedle praktičnosti zároveň splňovaly estetická kritéria. Vzhledem ke stále mobilnějšímu životnímu stylu je batoh ideálním doplňkem a stále více značek a designérů ho tak začalo vnímat. Největší posun vidím v posledních čtyřech letech, kdy začali po celém světě vznikat skvělé značky s originálním rukopisem. Batoh se tak stává stejně důležitou součástí outfitu jako třeba boty. 

Jaké vlastnosti musí mít batoh nebo brand, který zařídíte do nabídky Freshlabels?

Každou značku, kterou objevíme, hodnotíme podle několika kritérií. Obecně bych řekl, že značka musí mít co říct. Konkrétně to znamená originální a autentický design, trvalou kvalitu a hodnotu a v neposlední řadě pozitivní přístup k udržitelnosti. U batohů se k tomu určitě přidává i praktická využitelnost a funkce. Ne všechny produkty, které objevíme, projdou tímto sítem.

V posledních několika letech zažíváme velký boom obchodů se street wear oblečením. Co pro vás osobně street wear znamená a v čem je koncept Freshlabels ojedinělý?

Když jsme v roce 2006 nastartovali Freshlabels, streetwear jako pojem se skloňoval na všech frontách. Rozdíl oproti dnešku je propojení módy ulice s fashion světem, které v té době moc neexistovalo, byly to dvě oddělené oblasti pro různé zákazníky. To se změnilo a vytvořilo podhoubí pro nové koncepty a značky. Nám je tenhle směr vlastní, protože máme radši fúzi stylů spíš než jednotvárné uniformy. Freshlabels tak není omezené na jednotlivé subkultury, ale přináší kurátorovanou selekci pro ty, kteří rádi objevují a experimentují.

Jaký je váš osobní must have kousek?

Pro mě to je aktuálně batoh od jihokorejské značky Rawrow, který je minimalistický i originální zároveň. Baví mě, když je produkt promyšlený do posledního detailu.

Nově nabízíte značku Freitag, která je známá svým udržitelným přístupem. Je pro vás udržitelnost důležitá? Předpokládáte, že tento trend bude i nadále sílit?

Udržitelnost je pro nás hodně důležitá a snažíme se jí prosazovat na všech frontách. Pro letošní rok jsme si dali předsevzetí nabízet sustainable produkty od hlavy až k patě, a to se nám podařilo už pro jarní sezónu. Samozřejmě je to hodně komplexní problematika a žádné dva produkty nejsou udržitelné stejným způsobem. Každopádně budeme naší nabídku tímto směrem rozšiřovat a zároveň se snažit vysvětlit zákazníkům, že se do takových produktů vyplatí investovat. Kromě toho například využíváme recyklované a recyklovatelné obaly pro zasílání produktů.

Tím, že se pohybujete v nákupu, máte trendy a zajímavé kousky na dosah. Umíte udržet svoji vášeň pod kontrolou nebo máte skříně plné tenisek, batohů a dalších věcí? 

Snažíme se razit názor, že by měl zákazník přemýšlet, než si něco koupí. Radši investuji do jednoho produktu, který mi dokonale sedne po všech stránkách a budu ho používat co nejčastěji, než tři docela dobré, které mi pak visí ve skříni.

Jaké jsou vaše plány do budoucna? Jaké novinky ve Freshlabels chystáte?

Plánů máme hodně, čas na jejich realizaci je ale samozřejmě omezený. Co se týká batohů, pracujeme na společné kolekci s jednou českou značkou, na kterou se hodně těšíme. Na jaře nás taky čeká česká premiéra kolaborace Eastpak x Raf Simons.