Jindra Jansová poprvé výrazně zaujala na podzim. „Na Basic navázala řada prodávaná v La Gallery Novesta. Velmi mě baví řemeslně dotažené věci, například klasické pánské sako, jehož pravá hodnota se skrývá v rubu,“ pověděla mi po prezentaci Jindra. „Letní kolekce právě z pánského saka vylezla. Jakoby se z vnější krusty osvobodil vnitřek a začal fungovat samostatně.“

Ze saka toho ale zůstalo na volných šatech více než jen vzorovaný hedvábný satén užívaný na podšívky. Úvodní model například kopíroval podsádku předního kraje s přinechaným dílem pro jazykovou kapsu.

Přestože ani Basic neobsahoval modely nijak výrazně přiléhavé, s S/S 2013 dotáhla Jindra volnost k dokonalosti. Naslouchala materiálu – hedvábí italských šátků splývá už samo o sobě, navíc do rozevlátosti nutí i určení na jarní a letní období. Na lehkosti kolekci neubral ani mix několika vzorů na jednom modelu, naopak celku přidal. Velmi příjemné narušení představoval až výběr dalšího materiálu: sametu.

„Proces tvorby jsem začala modrými šaty se sametovým sedlem. Něco mě k tomu podvědomě vedlo. Samet není primárně hezký materiál, ale je vypovídající, stejně jako vzory na hedvábí. Sedlo mi to k sobě,“ komentovala Jindra Jansová výběr diametrálně odlišných materiálů.

S takovými látkami se pojí nutnost excelentního zpracovaní. Švadlenu česká návrhářka nemá, jak říkala, bála se, že by hedvábí nezpracovala tak, aby neztratilo na volnosti. Kraje i švy začistila lemovacími proužky tak perfekcionisticky, že by nikdo po obrácení rubu do lícu – či naopak – nepoznal žádný rozdíl.

Jindra Jansová jednoduše kralovala první polovině sobotních přehlídek. Vedle jejích divokých různobarevných piktogramů se snadno zapomínalo na ostatní ukazované kolekce, které navíc shazovala ona bezchybná technologie. Jsem jen zvědavá, kam Jindru vývoj zavede příště. Nasměrovaná je totiž více než nadějně.


Foto:  Gábina Slaninková