Když se vrátíme do minulosti, zjistíme, že kabelka nebyla dámskou výsadou. V 16. století nosili muži i ženy měšce zavěšené na pásku a nelišily se ani tvarem, velikostí či materiálem a všechny vypadaly velmi prostě. Postupně se dámské měšce změnily v kapsáře, které byly schované pod sukní. Až kolem 18. století se objevila předchůdkyně dámské kabelky, nazvaná pompadúr.  Tzv. „ pompadúrky“ měly i nadále podobu váčku, ale byly zhotovovány z hedvábí  a bohatě zdobené.

Dámy  je držely velmi honosně ve svých rukách.  Díky módě 19. století  se kapsáře již nemohly nosit pod splývavými empirovými šaty, které rovněž postrádaly pásky, a tak i váčkům odzvonilo. Kabelka této doby se nazývala réticule. Tento výraz pochází z latinského reticulum, což znamená síťka. Malé kabelky se vyráběly právě ze síťoviny, z korálků a brokátu.  Byly zdobené třásněmi a střapečky. Zajímavostí je, že právě z reticule se vyvinula  moderní večerní kabelka s dlouhým uchem přes rameno.  Ve stejném století spatřily světlo světa první kožené kabelky a proutěné košíčky.

Na počátku 20. století se kabelka stala nejdůležitějším dámským doplňkem. Od té doby skutečné dámy dbaly, aby oděv a kabelka spolu dokonale ladily. Na začátku byl velmi malý výběr, a to díky tomu, že kabelky vyráběli jen brašnáři a sedláři (např. Hermés, Louis Vuitton, Fendi, Ghibli), ale postupem času  vstoupily do hry přední módní značky a své oděvní kolekce doplňovaly kabelkami vlastních návrhů a výroby (např. Gucci, Prada, Chanel).

Kabelky typu reticule, chatelaine byly vyhrazeny jen smetánce, kabelky 20. století užívaly všechny společenské vrstvy. Nicméně tvůrci kabelek se samozřejmě zaměřovali i nadále na drahé vzory pro elitu, neboť bohatí se v každé době chtějí nějak lišit. Vždy bylo důležité sladit oděv, kabelku s celkovým zevnějškem a to si mnozí lidé prostě nemohli dovolit. To bylo dopřáno vždy těm bohatším.  Tato idea přetrvává i dnes, ale dámám 50. let se nikdy nevyrovnáme. Ony nosily nejen kabelky, ale vždy i klobouky a rukavice, ale jelikož se převlékaly několikrát denně, bylo nutností vlastnit celou sbírku kabelek.

Dnes není nutností mít pro každou příležitost zvláštní kabelku, spousta zásad již neplatí, takže si můžeme myslet, že náš život je snadnější. Není to tak zcela pravda. Ženy i dnes vlastní sbírku kabelek, ale ne proto, že to určují pravidla, ale proto, že to prostě máme rády. Kabelky se staly pro mnoho žen vášní a někdy až posedlostí. Vždy je však třeba myslet, že kvalita by vždy měla předčít kvantitu. Mít mnoho nekvalitních kabelek či dokonce padělků velkých módních značek není znakem vytříbeného vkusu. Je lepší si vystačit s dvěma nebo třemi dražšími elegantními nadčasovými kabelkami, které skvěle doplní jak formální oděv, tak oblečení pro volný čas. A které jsou ty nejpodstatnější?

Hermes „Kelly“kabelka – vzor „Kelly“ byl poprvé představený v roce 1930 a nynější název získal díky souhlasu monacké kněžny Grace Kelly v roce 1957.

Hermés „Birkin“ kabelka – této kabelce se přezdívá „Rollce Royce“ mezi kabelkami. Své jméno nese po herečce a své kmotře Jane Birkin, která jen velkou náhodou inspirovala k výrobě tohoto skvostu. Pravděpodobně největší fanynkou a nositelkou těchto kabelek je módní ikona Victoria Beckham.

Chanel kabelku s charakteristickým prošíváním, logem a zlatým řetízkovým uchem přes rameno navrhla Cocco Chanel v roce 1955. Tento klasický model se dodnes vyrábí v několika variantách.

Louis Vuitton kabelka s názvem „Damier Canvas Duomo“ je jednou z řady Damier, která je velmi typická pro tuto francouzskou módní značku. Je to jedna z těch kabelek, které jsou nadčasové a vždy doladí vytříbený vkus.

A co se dnes ukrývá v kabelce moderní ženy? Obsah bývá přísně střežen a každá žena ví, co nezbytně pro svůj den potřebuje mít na dosah ruky. Většinou to však bývá peněženka, mobilní telefon, klíčenka, brýle, diář, rtěnka, toaletní taštička a často tablety proti bolesti hlavy.

 

Zdroj fotografií: www.louisvuitton.com; prada.it; beinstyle.cz