Když se líčí dvanáctileté děti

Co se týče krásy, internet nám výrazně zjednodušil život. Tolik rad, zkušeností a tipů by se k nám za „doby temna“ tak jednoduše nedostalo. A co teprve videa, ze kterých nejlépe pochytíme, jak vytvořit rybí cop nebo zmenšit nos pomocí rozjasňovače. Jenže co když chtějí radit dvanáctileté dívky, jejichž sbírka líčidel je větší než ta vaše?

Dívenka s přezdívkou „Look“ otevírá ve svém videu na serveru YouTube jeden šuplík za druhým. V jednom má přes čtyřicítku laků, v dalším desítku řasenek. Ale tím její sbírka zdaleka nekončí. Pokračuje několika make-upy, tvářenkami, pudry, paletami stínů. Produkty komentuje, hodnotí, doporučuje. Vy na ní zatím budete pravděpodobně zírat s otevřenou pusou.

Na koho Look videem „My make-up collection 2013“ cílí? Na své vrstevnice? Pak můžete kroutit hlavou, jaké další mladé dívky se takto líčí. Na ženy? Ty ji přece nemůžou brát vážně. Jaký má tedy její kanál smysl? Look to jednoduše baví.

Look je 12 let, účet na YouTube má od února 2013. Její videa odebírá 488 lidí. Celkem už jich publikovala 48, dohromady je shlédlo přibližně 39 tisíc lidí. Ve „Videoodpovědi 6“ objasňuje, jaký na její koníček hledí rodiče: Maminka se nelíčí, táta je “pohodář”, ani jeden nechce, aby to přeháněla. Ale nepřehání to už Look jenom tím, že něco takového dělá? Tím, že vlastní celkem 231 kosmetických produktů, jak se přiznala na jedné ze sociálních sítí?

Recenze i nákupy, hlavně něco natočit…

Trend kosmetických videí je starý snad jako YouTube samo. Jednou z nejoblíbenějších českých „beauty youtuberek“, jak si mezi sebou dámy říkají, je určitě Lucie Dejmková s kanálem GetTheLouk, k němuž patří i stejnojmenný psaný blog.

Pokud byste se skutečně chtěly dozvědět něco o líčení, Lucie Dejmková je nejspíš mezi česky mluvícími „odbornicemi“ tou nejpovolanější. Nemusí vám sedět její familiérní osobní projev, ale po shlédnutí pár videí nejspíš uznáte, že ví, o čem mluví. Minimálně to tak maximálně vypadá.

Lucie neboli „Lou“ natáčí recenze na jednotlivé produkty, tutoriály, své nákupy, „RIProdukty“ (aneb to, co došlo), objevy a přešlapy i „TAGY“, což znamená video na určité téma, které v komunitě zrovna jede.

Tytéž typy videí pak točí všechny věkové skupiny od oněch dvanáctiletých dívek, o nichž momentálně mluvíme. Mezi pěti videi pak najdete alespoň jedno, v němž bude “youtuberka” odkazovat právě na Lucii Dejmkovou. Jenže jejich drtivá většina je také prázdná jako vanička zmrzliny v horkém létě. Ať už za to může špatná kamera, nebo absolutně nesmyslný produkt typu kokosový krém na ruce, který dívka ohodnotí jako „voňavý a příjemný“, videa jsou ve výsledku zbytečná.

Můžou za to rodiče?

Když tedy všechny náctileté nadšenkyně (a že jich jsou dobré desítky) budeme hodnotit podle Look, můžeme předpokládat, že všechny kosmetiku kupují a natáčí pouze proto, že je to baví. Najít si během dospívání nějakou pravidelnou zálibu je úctyhodné. Jenže tahle záliba podporuje v drtivé většině případů zejména nepromyšlené utrácení.

Mluvíme tady o dětech. O dětech, které mají rodiče. Rodiče, kteří jim dávají kapesné. Kapesné, které není jen o tom, že si ratolesti koupí zmrzlinu, ale také se alespoň částečně naučí chápat hodnotu peněz.

Takže znovu: Mluvíme tady o dětech. O dětech, které mají rodiče. Rodiče, kterým je zřejmě jejich výchova alespoň co se financí týče jedno. A možná nejen financí. Dívky se totiž musí vypořádávat nejen s nakupováním, ale i tou nejnegativnější stránkou internetu.

(Ne)výhody virtuální reality

Od dob seznamek a předchůdců Facebooku typu Líbímseti.cz je hledání přátel na internetu hračka. O co víc je to pak jednoduší, když kamarádi sdílí stejný zájem. Logicky tedy mohou mezi malými kosmetickými “youtuberkami” vznikat zajímavé vztahy, jejichž kvalitu a trvanlivost ale netřeba dále rozebírat.

Ještě rychleji, než si na internetu najdete nové známé, se setkáte s kyberšikanou. Pojem je to sice mladý, avšak zřejmě neexistuje nikdo, kdo by ho neznal.

Vrátím se opět k dvanáctileté Look. Kromě YouTube vede i účet na relativní novince – sociální síti, kde odpovídáte na otázky od zaregistrovaných i anonymů – Ask.fm. A tak jí publikum bombarduje sprostými vzkazy hned dvakrát. Nadává jí, označuje ji za namyšlenou, ptá se na nevhodné otázky.

Není to tak dávno, co se na internetu rozšířilo video jiné dvanáctileté dívky s názvem „Jak být krásná?“. Holčička radící „jak sbalyt kluka“ se velmi rychle stala terčem posměchu jak na sociálních sítích, tak v bulvárně zaměřených médiích. Videí s takovým potenciálem je Youtube plné, stačí jen, aby na ně někdo narazil a prostým kliknutím je sdílel se svými facebookovými přáteli. Pokud se to dostane až zpět k dítěti, jak se s tím vyrovná? A co když to uvidí jeho rodiče? Budou se stydět? Budou dávat větší pozor, co jejich potomek dělá, když se nedívají?

Posměch nad Produkty

Před pár dny vznikla právě na Facebooku nová stránka nazvaná „Produkty“, jejíž základní ideou je „kritizovat materialismus a internetovou kulturu“. Administrátoři vyhledávají vtipná videa, píšou k nim ještě vtipnější komentáře. Sdílíme je, lajkujeme, smějeme se, divíme se.

Zdá se to jako další příklad kyberšikany, ale pokud se „Produkty“ dostanou do širšího podvědomí, nakonec třeba mohou fungovat i pozitivně. Ať už pro dívky, které možná pochopí, že co dělají, je primárně směšné až zvrácené, tak pro rodiče, kteří buď mezi „oběťmi“ najdou své ratolesti, nebo si uvědomí, na co si dát u svých zatím nepolíbených dětí pozor.

Touha být velká

Sama se v těch dívkách vidím a myslím, že většina z vás se v nich najde alespoň zčásti také. Časopisy i televize jsou a vždy byly plné krásných žen. Kdo by netoužil po tom zrychleně vyrůst a okouzlovat stejně jako ony. Vždyť i panenka Barbie má modré stíny a růžovou pusu, tak proč nemůžu já? říkala jsem si.

Protože jsem byla dítě! Ano, i čtyřicetiletý člověk se může zachovat jako desetileté mládě, ale to nechme úplně stranou. Když se jedná o kosmetiku a krásu celkově, je třeba zachovat dané hranice. Pokud holčička žadoní o kosmetiku, může dostat něco na hraní a patlat si oči během volných nedělí. Několikrát tak vyjde ven, zjistí, že je to úplně zbytečné, žádného kluka „nesbalí“ (pořád je fascinuje víc fotbal), trochu dospěje a ke kosmetice se – s mírou – vrátí, až ji bude skutečně potřebovat (Ahoj, akné!).

Pokud má děvčátko na kosmetiku dostatek peněz a zkouší každou novinku, kterou vidí u svých vrstevnic, starších kolegyň nebo v časopisech, a potom se dokonce natáčí, pak je tady něco špatně.

Ano, doba se mění. Ale skutečně chceme, aby se vyvíjela tímto směrem? Aby se na kameru líčila až osmiletá dívka? Jaký trend přijde příště?