Přednáškový sál Moravské galerie v Brně se naplnil a slovo si vzala Andrea Březinová, která až do konce roku provází své posluchače pomocí devíti přednášek vývojem oděvnictví, počátky haute couture, vlivy volného umění, politiky i genderu.

A tak jsme se přenesli do Paříže 2. pol. 19. století a nechali se pohltit impresionistickými názory a výtvarnými díly Claude Moneta, Édouarda Maneta či Auguesta Renoira, kteří byli módou doslova fascinováni a brali ji jako předchůdkyni období modernizace.

V té době se již hojně využívalo látek jako je hedvábí, hebký samet, průhledný mušelín i taft, období s sebou také přineslo první chemické barvení látek oproti přírodnímu. Vznikala látka protkaná koňskými žíněmi neboli krinolína, kterou si ovšem později spojujeme spíše jako označení pro naškrobenou spodničku nebo sukni, jež byla vyztužena ocelovou konstrukcí a vytvářela tak siluetu přesýpacích hodin.

Vznikaly první módní časopisy, složitý dress code a móda se stávala mnohem promyšlenější. Používal se brokát i damašek – těžké materiály určené spíše do bytového interiéru. Tomu všemu vévodily krajky, peří i umělé květiny, svoji důležitost dostávala čím dál více partie za pasem v oblasti pozadí.

Na začátku 70. let 19. století důraz na zadní část šatů vykrystalizovala do podoby tzv. „turnýry“, nahromadění látky vytvářející efekt velice objemné zadní části šatů oproti přední, zkosené. Základem siluety byl také korzet vytvářející útlý pas. Ženy v tomto období tak byly často připodobňovány k mytickému kentaurovi a také se staly terčem posměchů mnoha karikaturistů.

Příští přednáška se koná v pondělí 7. října od 17:30 h a jejím tématem je „Inspirace Dálným východem“, řeč bude o indických a čínských látkách, japonismech v evropské módě či obchodu Libery & Co.

Foto: Pinterest.com