Luxus na dosah?

/ Monika Kolářová

Posledních několik let neuběhne ani jedno roční období, aby módní svět nezaznamenal formu spolupráce mezi návrhářskou hvězdou a „běžně dostupným řetězcem“ pro obyčejné smrtelníky. Jak je vlastně tento typ spolupráce důležitý pro návrháře, světoznámé značky a co stojí za obousměrnou motivací k takto vytvořenému projektu?

Byla tu Donatella Versace pro H&M, Michael Bastian pro Gant, Jil Sander pro Uniqlo a mohla bych pokračovat ještě mnohem déle. Někteří návrháři se začali uchylovat trochu jiným směrem, rozhodli se vystoupit ze své komfortní zóny a oslovit úplně novou skupinu milovníků módy. Moc dobře jsou si totiž vědomi, že značná část jejich publika si nemůže dané modely dovolit.

Matthew Williamson pro Lindex

Britský návrhář letos hodlá navázat na „úspěšnou“ kolekci Lindex & Missoni. Úspěšná možná byla globálně, ovšem doplňky z této kolekce byly i po mnoha měsících ještě v minulých týdnech k dostání na českém internetovém obchodě tohoto módního řetězce. Spoluprací s Matthewem ovšem vznikla na první pohled o moc zajímavější kolekce podzim 2013, která bude k dostání již od 4. října. Můžeme se těšit na potisky, zajímavé detaily, kaleidoskopické barvy a vzory i velký nádech ženskosti. Sympatickým zjištěním je také fakt, že kolekce je zapojena do kampaně Pink Ribbon společnosti Cancer Society a tedy 10% z prodejní ceny každého kusu oblečení poputuje na boj proti rakovině prsu.

Isabel Marant pro H&M

O již několikáté hvězdě, která tvoří svoji kolekci pro švédský řetězec, jsme vás informovali před čtrnácti dny v článku  a souvisejícím videu.

Jonathan W. Anderson pro Nikon

Další britský talent, tentokrát JW Anderson spojil své síly se značkou Nikon při vytváření kožených pouzder pro systém fotoaparátů Nikon 1. Nechal se přitom inspirovat fotobrašnami ze 40. let minulého století, do nichž vkládá svůj charakteristický androgynní styl. Vůbec poprvé tak Nikon spolupracuje s módním domem. Brašny najdete v prodeji již od 17. června.

Ale co když je to všechno trochu jinak a návrháři se rozhodli hromadně zbrojit proti tomu, aby co nejméně docházelo ke kopírování jejich práce, ve kterém jsou řetězce s levnější módou opravdovými mistry? Už vícekrát jsme zmiňovali např. španělský řetězec Zara, který číhá na všechny dostupné fotografie a videa ihned po přehlídce.

Co je ovšem jisté je fakt, že na tyto limitované kolekce lidé opravdu slyší a tak nějak zapomínají na základní pravidlo, jakým by mělo vždy zůstat – platím přiměřenou cenu za úměrnou kvalitu. Nadšenci jsou totiž ochotni utratit možná až zbytečně vysoký finanční obnos za oblečení, kterému sice propůjčil jméno slavný návrhář, ale kvalitou v lecčem zaostává (asi nejen mně se vybaví kolekce Lanvin pro H&M, která je toho názorným příkladem). Limitovaná navíc znamená – nedostane se na všechny – což by se opět dalo chápat jako předem určený tlak na zákazníka vlastnit něco, co nemá jen tak někdo. Nadále tedy ve vzduchu zůstávají otázky, jestli se vážně nejedná pouze o promyšlený marketingový trik.

Foto: Archiv firem