Museum Kampa je po milánském Palazzo Morando a petrohradské Ermitáži třetí z pěti zastávek mezinárodního putování této výstavy. The Art of Shoes se následně představí ještě v Madridu a Torontu. Výstava představuje intimní retrospektivu 45 let práce tohoto španělského návrháře s českými kořeny. Jeho obuv vyniká především nevšedními výtvarnými řešeními a mimořádným řemeslným zpracováním.

Jedinečné modely nám každodenně připomínají, že hranice mezi módou a uměním může být opravdu hodně subtilní. Soukromý archiv Manola Blahnika čítá více než 30 tisíc unikátních modelů. Přestože bychom si jako všechny ženy po celém světě přály vidět úplně všechny, chápeme, že je to opravdu nemožné. Sám návrhář společně s kurátorkou výstavy Cristinou Carrillo de Albornoz vybrali nakonec 212 bot a 80 originálních kreseb, jež představují odraz autorovy tvorby.

Kromě Blahnikova originálního rukopisu tak můžeme na výstavě sledovat jeho inspirační zdroje, které jsou opravdu velmi rozmanité: od architektury, umění, botaniku, přes literaturu, kinematografii, období 18. století po zeměpisné reálie a esprit Itálie, Ruska či Španělska. Výstava přináší přehled tvorby od začátku 70. let až po současnost. A nechybí zde ani několik ikonických okamžiků. V poslední části výstavy si můžete například připomenout kolekci obuvi Marie Antoinette, kterou Blahnik vytvořil s nositelkou Oscara Milenou Canonero za film Sofie Coppoly Marie Antoinetta s Kirsten Dunst v titulní roli. Nechybí ani exkluzivní dokumentární záběry mistra při práci či dynamické kresby, jednotlivých modelů, které by samy o sobě obstály jako plnohodnotná umělecká díla.

Výstava je rozdělena do šesti částí, které tematicky opisují náměty, k nimž se Blahnik v průběhu své kariéry neustále vrací. První část trefně pojmenovaná Gala vystavuje modely, v nichž Blahnik nejvíce popustil uzdu své fantazii – všechny v sobě nesou špetku ironie a představivosti. Druhá část zobrazuje geografické a společenské vlivy mistrovy práce. Uvidíte zde zcela jedinečné kousky inspirované Španělskem, Itálií, Afrikou, Ruskem, Anglií či Japonskem. Třetí část přiznává Blahnikovu velkou inspiraci uměním a architekturou. Čtvrtá část výstavy ukazuje je fascinaci světem flory a fauny. V páté části se představí bohaté a exkluzivní materiály mísící se s propracovanými detaily. Absolutním středobodem výstavy však zůstává poslední a nejobsáhlejší část. Jsou v ní umístěny modely věnované osobnostem, jež na Blahnika měly největší vliv: od Anny Piaggi, legendární editorky italského Vogue, přes herečku Brigitte Bardot po Alexandra Velikého.

Aktuálně probíhající výstava The Art of Shoes nejen svým názvem dokazuje blízkost módy a umění. Z bot jako předmětu denního užívání činní umělecký a svébytný exponát. A není divu. Přesně tak Manolo Blahnik totiž k obuvi přistupuje. Překračuje hranice všednosti a vlévá do našich životů každodenní zbožnost, lásku k milovanému předmětu, kusu oděvu i botám samotným.