Marc Jacobs – móda nejen pro přehlídková mola

/ Michaela Hošková

Marc Jacobs má jedinečný dar předvídat to, co chtějí ženy na celém světě v danou sezónu nosit. Marc Jacobs se narodil 9. dubna 1963 v New Yorku rodičům, kteří pracovali pro William Morris Agency. Malého Marca vychovávala jeho babička, která měla velmi vřelý vztah a cit pro módu. Po studiích na střední umělecké škole začal v roce 1981 navštěvovat slavnou Parsons Schools of Design. Na téže škole studovali i jiní umělci slavných jmen jako např. Calvin Klein. Absolventská kolekce Marca Jacobse, kterou charakterizovaly úplety v jasných barvách, zaujala Roberta Duffyho, který je dodnes Marcovým obchodním partnerem. V roce 1986 uvedli společně na trh první kolekci, která byla následný rok oceněna prestižní cenou CFDA, kterou Marc Jacobs obhájil i v roce 1992 a 1998.

V roce 1989 se Marc Jacobs stal hlavním módním návrhářem pro značku Perry Ellis. Pro tuto značku vytvořil tzv. „grunge“ kolekci, která obsahovala saténovou obuv firmy Birkenstock, jedvábné košile a vínově zbarvené šaty. Tato kolekce byla velmi milována módními redaktory, ale nenáviděna všemi ostatními. Perry Ellis vyslyšel názor ostatních a nikoli módní ch redaktorů, což znamenalo odchod Marca Jacobse ze společnosti.  Marcovi nastaly krušné roky, které zakončila až nabídka módní značky Louis Vuitton. Tato tradiční značka kabelek a koženého zboží vstoupila do oděvní oblasti a v roce 1998 jmenovala Marca Jacobse hlavním módním návrhářem. Jeho úkolem je tvořit módu, která nebude lidi šokovat. Marc Jacobs získal velkou prestiž především díky spolupráci s umělci Takashi Murakamim a Stephnem Sprousem. Díky této ojedinělé spolupráci tolika talentů se dříve z konzervativní módní značky stává značka kultovní. Marc Jacobs a jeho práce získává celosvětové uznání a v roce 2001 za podpory koncernu LVMH uvádí na trh svou vlastní společnost, ale i nadále zůstává hlavním módním návrhářem Louis Vuitton.

Vlastní značka Marc Jacobs je typická avantgardně pojatými kolekcemi. Jacobsovy kolekce obsahují vrstvené oblečení, široké kalhoty i saka ze stříbrných a lesklých látek, ale jsou to kolekce pohodlné, nositelné i mimo přehlídková mola. Inspirací jeho tvorby byly výjimečné ženy, kterými se vždy rád obklopoval jako např. stylistka Venetie Scottová nebo úspěšná režisérka Sofie Coppolová, která se stala tváří parfému Marca Jacobse. Jeho módní styl si oblíbili světoznámé celebrity v čele s módní ikonou Victorií Beckham, která se stala i tváří jedné z jeho reklamních kampaní. Na mnoha významných, novináři a fotografy hojně navštěvovaných akcích, se Victoria Beckham často objevuje právě v modelech od Marca Jacobse a její fotografie vždy obletí celý svět. I taková reklama je pro Marca důležitá a nutno podotknout, že Victoria vždy ví, jak daný model prodat.
Dvorním fotografem všech kampaní Marca Jacobse je němec Juergen Teller. V únoru 2008 novinář Rob Millan nařkl Marca Jacobse prostřednictvím článku v Esquire z plagiátorství. Prohlásil, že šátek, který Marc Jacobs představil ve své tehdy poslední kolekci, má stejný design, který v roce 1950 navrhl švédský návrhář Gösta Olofsson. Marc si vše vyříkal se synem švédského návrháře Göranem Olofssonem a vysvětlil mu, že šátek, který použil, koupil na bleším trhu ve Spojených státech.

 

Foto: facebook.com – Marc Jacobs