Kampaň #MeToo rezonuje internetem

/ Nikola Páleníčková Foto: YourStory

Internet a převážně sociální sítě Facebook, Twitter a Instagram i v České republice zasáhla kampaň #MeToo. Kampaň, kde si lidé sdělují své zážitky se sexuálním obtěžováním, vznikla po skandálu Harveyho Weinsteina a povzbuzuje ženy k tomu, aby o svých zkušenostech nemlčely.

Sexuální oběžování je podceňované téma, které až donedávna nebylo v médiích tolik probíráno. Dokud se nazačaly ozývat herečky, hollywoodské hvězdy se svými otřesnými zkušenostmi z hollywoodských praktik především filmového producenta a magnáta Harveyho Weinsteina. Kampaň #MeToo ale není pouze pro herečky ze Spojených států, ukazuje, že sexuálním obtěžováním, v jakékoli míře, si prochází mnoho žen bez ohledu na společenské postavení, věk nebo rasu.

Celou kampaň odstartovala herečka Alyssa Milano, která vyzvala ženy, aby s hastagem #MeToo sdílely své zkušenosti se sexuálním oběžováním nebo jakýmkoli sexuálně nepřijatelným nátlakem, který kdy pocítily. Díky hastagu se projekt stal virální a výpovědi snadno dohledatelné. Své zážitky zatím sdílelo celosvětově přes 12 milionů uživatelek sociálních sítí.

“Jsem si jistá, že ve svém okolí nemám ženu, která by si sexuálním obtěžováním neprošla. Zároveň znám i muže, kteří zažili něco podobného,” sděluje na Facebooku jedna z přispěvatelek kampaně.

Jelikož je kampaň cílená převážně na ženy, má i své kritiky. Podle American Society for the Positive Care of Children zažije 1 ze 4 žen sexuální obtěžování před svými 18. narozeninami. Toto se ovšem vztahuje i na muže, u nich se pouze liší čísla, kde se jedná o 1 muže ze 6. Každá pátá žena je znásilněna a k tomu je znásilněn jeden muž z 71. Alespoň, co se Spojených států amerických týká. To  se nemusí zdát jako tak vysoké číslo, každopádně není rozhodně zanedbatelné.

Proto se do kampaně přidali i muži, kteří sdílí své zážitky. Aby nešlo pouze o zpovědi obětí, připojil se k hastagu #MeToo nově i hastag #ItWasMe. Pod ním se skrývají příspěvky mužů, kteří se otevřeně přiznávají a omlouvají za obtěžování, které bylo jejich vlastním činem nebo za tiché přihlížení.

Mnohým se může zdát sdílení svých soukromých zážitků zbytečné. Ovšem obě kampaně vznikly především proto, aby se kdokoli nebál říct svůj příběh, nemlčel ve společnosti, která nahlíží na lidi jako na pouhé sexuální objekty a cítil se bezpečně.

Zatím kampaň svůj účel plní, množství příspěvků je alarmující, a my máme nyní tu možnost říct a začít měnit to, že nechceme žít ve světě, kdy se dívky bojí jít v noci domů z tramvaje, ve světě, kde vám lidé v metru sahají na zadek, nebo na vás partičky opilců hvízdají. Pro obtěžování neexistuje výmluva. A rozhodně nemá ani omluvu!