Milujeme MUJI!

Přiznávám, tento článek je tak trochu má osobní výhra. Tuto značku monitoruji a miluji od doby mých prvních zahraničních cest a i přesto, že se s ní zatím můžete setkat pouze tam, rozhodně stojí za to si ji představit.

Muji je společnost, která prodává nejrůznější zboží. To samo o sobě působí dost obyčejně, ale to je právě to, co Muji rozhodně není. Tato značka se vyznačuje nejen minimalistickými designy svých výrobků, ale klade velký důraz na recyklaci,vyhýbání odpadu při výrobě a balení a především určitém druhu “no-logo” a “no brand”  komunikace.

Jednoduchý čistý design

Jednoduchý čistý design

Tato “no brand” strategie této značky vychází s představy nízkého rozpočtu, který se vynakládá na reklamu nebo klasický marketing. Muji produkty jsou atraktivní pro zákazníky, kteří preferují neznačkové výrobky z čistě estetických důvodů. V praxi to znamená, že cokoliv v Muji uvidíte, je vlastně označeno neoznačeno. Přesto mají všechny výrobky svůj specifický design a “tvář” podle které je poznáte.

Tak například fixy. V průhledném obalu s jednoduchou recyklovanou samolepkou, popsanou japonskými znaky jsou tak charakteristické a duhově barevné, že přesto, že už jich mám slušnou sbírku a zásobila jsem celou rodinu, vždy si musím alespoň pět kusů koupit. Nenechte se mýlit, na Muji totiž vzniká závislost podobná všem ostatním. Stačí jen několik letných návštěv a budete pít z Muji hrnků, oblékat Muji košile a budit vás bude designový Muji budík.

Barevná škála fixů Muji

Barevná škála fixů Muji

Základním motem Muji designu se stal japonský koncept “Kanketsu”, který vyznává koncept jednoduchosti.

Muji začalo v osmdesátých letech s prodejem zhruba čtyřiceti výrobků, většinou kancelářských pomůcek. Během několika let se rozšířilo i na oblečení pro muže a ženy, potraviny a kuchyňské spotřebiče a doplňky a dokonce i součásti automobilu. V dnešní době můžete navštívit i Café Muji, jídlo Muji, Muji kemp a  květinářství. Vznikla dokonce i společnost, která se zabývá architektonickými projekty jako jsou domy Muji.

Zatím největší, několikapatrový obchod jsem navštívila v Tokiu/ale nejela jsem kvůli němu do Japonska, i můj obdiv k Muji má své hranice/, kde byl i nábytek a sekce potravin s nejrůznějšími japonskými specialitami, o jejichž původu jsem opravdu do té doby neměla ani ponětí. V Japonsku je Muji samozřejmě zastoupeno nejčastěji, hodně rozšířené je v Asii, expandovat začala tato značka také do Spojených Států. V evropských metropolích se s Muji můžete setkat například v Londýně, Paříži i Miláně.

eb6155b40b2a22a9274c806ffc1b4580

U nás zatím tento magicky kultovní obchod chybí a to je podle mě velká škoda a to samozřejmě nejen pro to, že jsem Muji závislá. Ale kdo ví, třeba již brzy někdo vyslyší mé přání a otevře tu první Muji kouzelný obchod s designovými “no-brand” doplňky.

Foto: Facebook.com, Pinterest.com