-->

Móda pro nejmenší

/ Monika Kolářová

Touha návrhářských es pouštět se do nových a ojedinělých projektů nabývá v posledních letech nečekaných rozměrů. Dávno pryč jsou časy, kdy malé děti dědily veškeré oblečení po svých sourozencích a maminky jim šily šatičky do školky.

Času je málo a maminky chtějí pro své ratolesti jen to nejlepší. Toho si samozřejmě všimli návrháři a nebáli se tohoto jevu využít, jak jinak než ve svůj prospěch. Vedle klasických dámských a pánských kolekcí, které vídáme již několik let, tak na trh vstupují i kolekce pro děti, na kterých se podílí nejedna známá osobnost či módní řetězec.

Existuje řada stálic, které se tomuto oboru věnují již od minulého století. Mezi průkopníky navrhování dětských kolekcí můžeme zařadit značku Ralph Lauren nebo Giorgio Armani, ti navrhují pro malé caparty již od 80. let 20. století. K nim se na přelomu tisíciletí přidal např. Roberto Cavalli nebo britský gigant Burberry. Rapidní nárůst dětských kolekcí lze ovšem vysledovat především posledních šest let.

Od roku 2007 začal pro děti navrhovat Marc Jacobs, šaty z šifonu pro malé slečny nabídla zase značka Chloé. Od roku 2010 se s kampaněmi doslova roztrhl pytel – po uvedení dětské linie Fendi následovala Stella McCartney, Missoni a také značka Gucci, jež v roce 2011 vytvořila svoji první dětskou kampaň, ve které účinkovala Jennifer Lopez spolu se svými dvojčaty.

Nesmím zapomenout na tým Domenico Dolce a Stefano Gabbana, kteří nemohli zůstat pozadu a pustili se do navrhování zábavných zvířecích potisků, krajkových detailů a sametových kabátků pro malé slečny. Young Versace zase od roku 2012 nabízí dětem barevné a hravé kousky s prvky rockovějšího stylu.

To Alber Elbaz zase pro svoji kolekci Lanvin Petite jaro/léto 2012 hledal inspiraci v zakladatelce firmy a její roztomilé dceři Marguerite. A tak vznikly šaty z taftu, hravé doplňky i baletní obuv pro holčičky ve věku 4-10 let. Jako experiment pojala návrhy pro děti značka Marni, stačilo – hodně zjednodušeně – pouze zmenšit kolekce dospělých. Na podzim tak vznikla první kolekce určená dětem ve věku 2-12 let.

V dubnu letošního roku se dětmi nechala omámit i Belgičanka Diane von Furstenberg a vytvořila zářivou kolekci plnou aztéckých vzorů (inspirovanou svojí poslední jarní dámskou kolekcí) na téma afrického safari pro Gap.

Obrovský zájem o dětské designérské kousky nemohl dospět k ničemu jinému, než k pořádání dětských týdnů módy. Ten první se poprvé konal v polovině března v Londýně. Více o této akci se můžete dočíst na http://www.globalkidsfashionweek.com/, kde se lze pokochat nebývale mladinkými modelkami třetinového vzrůstu oproti těm, na které jsme běžně zvyklí.

Foto: Archiv firem; Facebook.com