Televizní dokument s příhodným podnázvem Spalující láska si nedával za úkol dosáhnout na některou z filmových sošek. Spíše než trhákem je jednoduchou výpovědí pohledu Pierra Bergé, která se vrací k jeho prvnímu setkání s Yvesem, tehdy asistujícím Christianu Diorovi, a končí až návrhářovým očekávaným úmrtím po boji s rakovinou v roce 2008.

Dokument z roku 2010 bere život průkopníka dámského kalhotového kostýmu celkem chvatem – však ho také musel vměstnat do stovky minut, zatímco by si zasloužil několikadílný seriál. Lákavá je na něm ale zejména realita – reálné postavy, reálné domy, reálné zásadní kolekce, reálné dobové záběry, reálné pocity, jaké v hraném filmu budou vždy zavánět určitou falší.

Část snímku se věnuje zajímavé kapitole o Saint Laurentově závislosti na drogách. Poznamenaný hrůzami války a zlákaný kouzlem večírků Francouz utápěl svůj smutek a podporoval radost různými omamnými látkami. Na tuto etapu vzpomíná i jedna z jeho nejbližších přítelkyň a zároveň spolupachatelka, modelka Betty Catroux, která zastávala part démona k andělovi, tedy druhé Saint Laurentově celoživotní múze, Loulou de la Falaise.

Základní linka filmu sleduje rozprodávání návrhářovy pozůstalosti. Lásku k umění sdíleli oba partneři a za svůj život nasbírali opravdu hodnotné exempláře. Záběry na Mondrianův neoplasticismus, který se doslova zobrazil v kolekci z roku 1965, se střídají s prostřihy na obrazy experimentátora s kubismem Ferdinanda Légera, zástupce francouzského romantismu Théodora Géricaulta i tisíce let staré sošky reprezentující umění nejstarší. Mimochodem celá aukce vydělala bezmála 374 milionů eur následně rozeslaných mezi charitativní organizace.

Letos se chystají dokonce dva nové filmy o revolučním návrháři. První, titulovaný Saint Laurent, režiséra Bertranda Bonella svěřil Yvesovu postavu Gaspardu Ullielovi a měl by se soustředit zejména na návrhářovu tvorbu. Autentičtější bude spíše ale druhý snímek nazvaný „Yves Saint Laurent“, zaštítěný Pierrem Bergé. Pro režiséra Jalila Lesperta to znamená přístup do ateliéru i archivu, ze kterého může těžit hlavní obsazený Pierre Niney. Rozebírána bude hlavně láska osudových partnerů.

Hrané snímky dokážou sice přiblížit opravdovost, ale nikdy ji nedotáhnou tak daleko jako dokument. Spalující láska režiséra Pierra Thorettona tak zůstane i nadále jednou z nejkvalitnějších výpovědí radostí i trápení francouzského génia.