-->

Nejlepší ranní životabudiče

S podzimem nepřicházejí jen nové módní trendy, ale také únava a lenost, které jsou některá rána doslova nezvladatelné. A právě proto pro vás máme tipy na opravdové ranní nakopávače a životabudiče, bez kterých se až do jara asi neobejdete.

a2b1b485167e300ca4311fbf3bca455bZapomeňte na chleba s máslem, tvarohové buchty nebo čokoládové lupínky s mlékem či jiné ranní pochutiny, které jste do sebe doteď ládovali. Potřebujete-li energii na celý den, budete si muset naservírovat něco jiného, ale také chutného.

Ovesná kaše
Pamatuji si, že nám ovesný poryč, jak se teplé kaši říká, vaříval dědeček na chalupě a já ho jako dítě milovala. Hojně jsme si jej zalívali mlékem a sypali cukrem…Pak jsem ale na dlouhou dobu na tenhle pokrm zanevřela abych jej nyní znovuobjevila. Ovesné vločky jsou bohaté na vápník, draslík, hořčík nebo vitamíny E a B či vlákninu a další a další tělu prospěšné věci. Jejich největší výhodou ale je, že dokáží zahnat únavu, dobít energii a dokonce i napomoci soustředěnosti. Podle lékařských studií má pak ještě jednu nespornou vlastnost, dokáže úspěšně bojovat proti tzv. podzimním depresím, což se s nadcházejícím sychravým počasím a nedostatkem slunce bude hodit.

A jak takovou výbornou ovesnou kaši připravit? Na 1 porci budete potřebovat:
125 ml mléka
25 g ovesných vloček
1 lžíce třtinového cukru
Špetka soli
Na ochucení ovoce, zavařeninu, mléko, med  nebo skořici

Vločky můžete vařit celé nebo je pro hladší kaši namelte. Vlijte do hrnce mléko a vsypte do něj vločky, které zlehka osolte, přidejte cukr a přiveďte k varu. Jakmile začne směs probublávat stáhněte plamen a nechte vařit dokud vločky nezměknou a nepromění se v kaši. Podávejte s ovocem, skořicí a medem nebo s mlékem, podle chuti.

e1add0d22b9d1da7155731162b351c9aNaklíčená semínka
Malé zelené klíčky obilovin a luštěnin jsou jednou z nejenergetičtější potraviny, jakou si můžete dopřát. Jejich výhodou je nejen velký obsah bílkovin, vitamínů skupiny B a E nebo kyseliny listové, ale také to, že si je můžete doma naklíčit i v zimě a to během 3 dnů. Navíc jsou jakousi koncentrací jara a dobré nálady a to z nich dělá skvělou potravinu ke snídani.

Co s klíčky aby chutnali? Vyrobte si z nich nepečený chlebíček a salátek. Budete na to potřebovat:

Chlebíček:
Naklíčené žito

Naklíčený ječmen
Naklíčená pšenice
Na dochucení hořčičné semínko, anýz, fenykl, koriandr, sůl, kmín nebo majoránku, rajčata, cibuli…apod.

Klíčky namelte, osolte a dochuťte podle libosti bylinkami, pokrájenými rajčaty nebo kořením. Na plech s pečícím papírem tvořte tenké placičky, které nechte na kamnech, v troubě nebo v sušičce na ovoce vyschnout do podoby křehkého chlebíčku. Teplota ovšem nesmí přesáhnout 45 stupňů, jinak si všechny důležité živiny zničíte.

Salátek:
Klíčky řeřichy

Naklíčená čočka
Klíčky vojtěšky
Klíčky červené řepy
Olivový olej
Med
Citronová šťáva

Klíčky důkladně propláchněte a osušte, dejte na talířek a pokapejte olivovým olejem, medem a citronovou šťávou. Můžete si ale připravit i slanou variantu se solí a zakysanou smetanou.

eb495cf50e83d608e68f9f779f25fb50Green smothie
Zelené smoothie je v poslední době doslova fenoménem zdravé výživy. A není divu, lajcky by se dalo říci, že co je zelené, to je taky zdravé a plné energie. Receptů je nepřeberné množství, stejně jako zdravých ingrediencí, jenže ruku na srdce, ne každý zvládne ráno vypít velkou sklenici směsi špenátu, řapíkatého celeru a dalších ingrediencí. A tak pro vás máme tip na zelené ranní smoothie, které se pije v malých skleničkách jen jako doplněk ke snídani, a to zvládne každý.

Na čtyři porce budete potřebovat:
1 1/2 šálku zelených hroznů

1 šálek baby špenátu
1 1/2 mraženého banánu
1 šálek kvalitního zeleného čaje

Uvařte zelený čaj podle návodu a nechte jej vychladnout. Všechny ingredience smíchejte v mixéru, zalijte čajem a rozmixujte dohladka. Podávejte v malých, například panákových, skleničkách.