-->

Nový Velký Gatsby očima módní redaktorky

Počítám se do toho jednoho procenta lidí, které nekouká na filmy. Ale když jsem dostala pozvání na novinku Velký Gatsby, nemohla jsem odmítnout. Zejména tedy kvůli těm avizovaným kostýmům, na kterých spolupracovala Miuccia Prada a k nimž šperky dotvářelo slavné klenotnictví Tiffany & Co. A tak jsem šla do kina s tím, že si připomenu jednu etapu módní historie a konečně uvidím výsledek té mediální masáže k „jednomu z nejočekávanějších filmů léta“…

Knihu Velký Gatsby od Francise Scotta Fitzgeralda jsem četla před čtyřmi lety. Koupila jsem si ji během své cesty do Paříže, upřímně se přiznávám – byla jsem takový ignorant, že jsem ji do té doby neznala. Ale ten příběh mě samozřejmě dostal ihned. Charismatický vypravěč objevující život, nenaplněná láska, nevěry, tragický konec… Bezpochyby se jedná o jedno z nejkrásnějších vyprávění, které vás chytne tak nějak automaticky.

Filmových zpracování je již i s tímto novým pět, ale až bohaté kostýmy a Leonardo DiCaprio v roli tajemného Gatsbyho mě přinutili se na jedno z nich skutečně podívat. Nakonec mi však vizuální zážitek, který nabídl režisér Baz Luhrmann, mírně vyvrátil přesvědčení o tom, že filmy jsou pouze ztráta času. Co jiného by totiž Luhrmann mohl přinést nového, když zápletku o nevěře Toma Buchanana, manžela hlavní hrdinky Daisy, kombinovanou s jejím podváděním a smrtí nešťastné milenky podali už čtyři režiséři před ním. A tak se scény zajímavě prolínaly, přes obraz se psala slova přeříkávaná hlavním hrdinou Nickem Carrawayem a kamera zabírala postavy natolik zblízka, aby jim pozorovatel četl v očích, stejně jako si zaručeně všiml všech těch dokonalých detailů na oděvech i speciálně pro film vyrobených šperků.

Právě modely, na které jsem se těšila i soustředila během promítání novinky Velký Gatsby nejvíce, stály za to. Zlatá dvacátá se lesknou ve všech štrasech, drahých kamenech, peří a dalších aplikacích, které zároveň doplňují už jinak pompézní scénu. Na večírku, kde se opíjí Nick a Tom se skupinkou rádoby dámiček, lze obdivovat kvanta vrstev spodního prádla, na jaké už dnešní generace dávno rezignovala a zná ho jen skrz fotografie či tematické události. Také při volnočasových aktivitách jsou hrdinové zase i přes ležérnost oblečeni elegantně a se spoustou doplňků, jako jsou slamáky nebo šátky ve vlasech.

Samostatnou kapitolou je pak šatník Jaye Gatsbyho, jenž oblékl nespočet trojdílných obleků, vyzkoušel motýlky i kravaty a kombinoval barvy tak, jak se to v dnešní době počítá za největší trend. Když v jedné ze scén s Daisy vyhazoval své košile z šatny, kterou by mu záviděla kdejaká žena, dozvěděli jsme se, že mu nejnovější kousky nakupuje člověk z Anglie. V té samé scéně pak plačící Daisy, na kterou dolehla manželova nevěra i stesk po Gatsbym, své slzy odůvodnila slovy: „Nikdy jsem neviděla tak krásné košile“. Přestože jsem už možnost něco tak úžasného vidět měla, plakala bych nejradši s ní. Plakala bych ale z toho, jak drtivá většina současných mužů zapomíná na veškeré gentlemanské způsoby, strojení nevyjímaje.

Filmy módu ovlivňují už od 30. let. Někdy více, jindy méně, někdy takzvaný „styl ulice“, jindy vyloženě kolekce návrhářů a módních domů. Vliv snímku Velký Gatsby zřejmě nijak překvapivý nebude. Rovné siluety a inspirace exotikou se na přehlídkách objevují pravidelně a zčásti tak i ve vybraných šatnících. Nedá se předpokládat, že by najednou masově ženy zdobily své krátké účesy peřím, obmotávaly by se řadami perel a diamantů či nosily kalhoty pouze na sport. Styl filmu Velký Gatsby ale zřejmě bude po následující měsíce plnit stránky módních magazínů a třeba tak ovlivní i někoho dosud nepolíbeného.

Foto: YouTube.com; Facebook.com; Thegreatgatsbymovie.com