O důležitosti komentářů v bloggerském prostředí

/ Monika Kolářová

Již několikrát jsem ve svých předchozích úvahách o vlastnostech kvalitního bloggera zmínila jeho komunikační dovednosti a sociální schopnosti, které vyžadují v bloggerském prostředí vysokou úroveň. Je to právě komunikace, která často rozhoduje o osudu nejednoho začínajícího blogu.

Módní blogger nejen že zachycuje fotografie, ale velice často k nim připisuje články, hodnotí, polemizuje, kritizuje a všechny tyto jeho názory mají důležitý vliv na dění na blogu. K těmto jeho rozvahám se totiž dostávají nejen čtenáři, kteří svůj souhlas/nesouhlas dávají najevo v komentářích, ale také PR agentury, zástupci jednotlivých firem nebo třeba jejich budoucí zaměstnavatelé, kteří mají v rukávu nejednu nabídku ke spolupráci.

Jsou to právě komentáře na blogu, které jsou jedním z hlavních ukazatelů jeho úspěchu. V žádném případě ale netvrdím, že nízký počet komentujících automaticky znamená neoblibu blogu! Stačí se podívat na nízký počet zpětných vazeb, které mají například světově známé internetové magazíny. Lidé je sice masově čtou, ale prostě nemají potřebu komentovat a jejich cesta směřuje spíš na sociální sítě. Komentáře jsou ovšem důležitý faktor, který blog utváří, dávají mu jiný rozměr, lidé za nimi schovaní přinášejí nové nápady, připomínky a hledají často nedostatky, které se nebojí říci nahlas.

Takové komentáře, ať už příchozí nebo odchozí, by ovšem měly mít nějaká pravidla. Je sice hezké, když někomu vzkážete, že má krásné boty, ale blogger vám na takový komentář pravděpodobně vůbec neodpoví a přejde jej bez hlubšího zamyšlení, které jste svému příspěvku rovněž nevěnovali. Komentář by měl mít hlavu a patu. Měl by být stručný, jasný a kritický. Nevkládejte do něj odkaz na svoje webové stránky a nežadoňte o jejich návštěvu. Pokud si vás člověk bude chtít najít, zvládne to i bez odkazu.

Je (bohužel) smutným konstatováním, že jsou to právě komentáře, jejich počet je rozhodující pro mnohé značky, které se zajímají o obousměrnou spolupráci. Dávají bloggerům zboží/služby do soutěží pro své čtenáře a očekávají vysoká čísla komentujících, kteří jsou např. nuceni navštívit sociální sítě daných firem.

Snažme se tedy nesoudit, nemoralizovat a hlavně nepoužívat nevhodné výrazy a sprostá slova. Bohužel jsem se setkala s mnoha kvalitními blogy, jejichž autoři neunesli věčně nepřející publikum a s blogem nadobro skoncovali. Pokud se vám tedy něco nelíbí, dejte to na blogu vědět, ale vždy pamatujte na slušné vychování.

Někdy si říkám, jestli tedy nejsou komentáře přeci jen spíše na škodu. Pak jdu ale úplně na jiný web, na kterém čtenáři přinášejí nové myšlenky a web tím posunují dopředu. Jak to bude s komentáři v budoucnu, jaká bude jejich moc a za jakých podmínek? To všechno můžete okomentovat pod tímto článkem:-).

Foto: shutterstock.com