O Malajsii, plánech i problémech La Formely

Když vstoupíte do jejich ateliéru, ocitnete se zcela mimo realitu. Nebudete vědět, co si prohlížet dřív. Po pravé ruce je letní kolekce inspirovaná malbami čínského umělce Zhou Fana, po levé visí právě zhotovené šaty ve zmrzlinově žluté barvě z připravované základní řady. Zatím jsou na figuríně. „Večer to vyzkoušíme na Katce,“ informoval mě Antonín.

Šla jsem za Antonínem Soukupem, Miroslavou Kohutiarovou a Katarínou Ravasovou, trojicí značky La Formela, abychom si popovídali o tom, co je v nejbližší době čeká. Na konci března se chystají na módní týden do Malajsie a na duben připravují prodejní výstavu v SIMPLE concept store. Dozvěděla jsem se toho ale mnohem více. Nikdy mě nepřestane udivovat jejich komplexní a vyvinutý názor na vlastní tvorbu i českou módu, a jsem si jistá, že oboje zasáhne i vás…

Začneme zlehka. Jak se vám daří?

Antonín: Musím říct, že docela dobře. Absolutně jsme netušili, že se poslední rok ubere takovým směrem, že dostaneme takové ohromující nabídky, z kterých jsme úplně nadšení.

Na to jsem chtěla narazit. Momentálně se všude mluví o vaší prezentaci v SIMPLE Concept Store.

Antonín: Ano, ta se blíží. Jedná se o prodejní instalaci. Zatím tedy nevíme, jak bude vnitřek obchodu uspořádán, ale už mámě nějaké vize doprovodných věcí včetně výzdoby výlohy.

Četla jsem, že právě na výlohu těšíte nejvíce.

Katka: Na prezentaci i na výlohu – jak bude vypadat, jak proběhne realizace…

Antonín:  Jak říká Katka, samozřejmě se těšíme i na samotnou prezentaci. Dohodli jsme se na ní před dvěma měsíci a byli jsme z toho nadšení. SIMPLE je nám blízký svým konceptem a zároveň i interiérem, je to jeden z nejlepších obchodů u nás. Výloha byla k této nabídce příjemným plusem.

Mirka: Ke všemu nám jde i o klientelu, která do SIMPLE chodí. Tu totiž chceme zasáhnout.

Dokážete tu klientelu blíže specifikovat?

Mirka: Jaro/léto 2013 je velmi nákladná kolekce z kvalitních materiálů, čímž míří do vyšší třídy, která si ji může dovolit.

Materiály včetně hedvábí jste nechali potisknout v Berlíně, což je obrovská investice. Nelitujete jí zpětně?

Katka: Vůbec, jen nás mrzí, že ona tiskárna už zanikla…

Mirka: Ale našli jsme ještě lepší! Samozřejmě také v zahraničí. Na přírodní a kvalitní materiály v Čechách nikdo netiskne.

Znamená to, že potisk uvidíme i v další kolekci?

Antonín: My zkoušíme. Zajímají nás hlavně řemesla, techniky, které formovaly oděvnictví. Vzor, plisé… Sbíráme na tom zkušenosti.

Ke zkoušení technik jste měli sklony vždy?

Katka: Chceme se učit, s každou kolekcí vymýšlíme něco nového.

Antonín: Vyplynulo to ze situace. V Havranovi (podzim/zima 2012) jsme plisovali téměř tři čtvrtiny modelů. Ale nevyznáváme všechny techniky, tedy i takový patchwork nebo paličkování. Vybíráme si ty, které nás baví.

Alespoň trochu naznačte, jaké řemeslo uvidíme příště…

Antonín: Naznačovat není třeba. Bude to pletení, bereme to jako hru s pleteninou. Zatím tedy nevíme, jak přesně budeme postupovat. Třeba použijeme jehlice, možná budeme vlákna motat ručně.

Vraťme se na chvíli zpět do přítomnosti. Média sice mluví o SIMPLE, ale vás před ním čeká ještě jedna zásadní událost. Je to pravda, že jedete na fashion week do Malajsie?

Antonín: Ano, je. Jedeme díky Stars Communication, organizaci, která stojí za Shooting Fashion Stars i Prague Fashion Weekendem. Její ředitelka Janina Šlemínová nám jednoho dne zavolala, že nás vybrali jako reprezentanty naší země. Stejně jako náš český i módní týden v Malajsii se koná pod záštitou Mercedes-Benz.

Jedete tam s nějakými očekáváními?

Mirka: Budeme tam prezentovat aktuální kolekci a mě zajímá, jak se na ni bude asijské publikum tvářit. Vychází z umění východních kultur a jsem zvědavá, jak tamější diváky zaujme. Myslím, že jsou uvolněnější, zvyklejší na výraznou barevnost.

Takže si myslíte, že jim kolekce nebude připadat tak divoká jako Čechům?

Katka: Mám pocit, že tady se lidé bojí, zejména kompletně potištěných kusů. Nejsou zvyklí na takovou bombu barev.

Antonín: Problém je ten, že se nikdo neozve, když vidí kolekci celou, protože mu připadá nenositelná. Ale zákaznice, které viděly kolekci u nás v ateliéru, si už vybíraly, protože u nás vidí jednotlivé kusy samostatně.

Dá se to formulovat tak, že většina české společnosti není na zběsilou barevnost připravená?

Antonín: Spíš si myslím, že ženy nemají představu o tom, co vlastně chtějí nosit. Některé se řídí podle trendů, ale nepřemýšlí nad tím, co sluší jim osobně.
Navíc bych rád zdůraznil ještě jeden problém –  zákaznice netuší, že my jim daný model můžeme nějak alternovat. Náš zákazník, náš pán. Tedy když si přeje něco ubrat či přidat, my tomu vyhovíme. Pak nenastane rozpor, že vzor se líbí, ale vadí použití na celé ploše. My model jednoduše upravíme tak, aby splňoval dané požadavky.

S tím musí ale počítat každý menší návrhář, že jeho kolekce nebude přijata bez jakýchkoliv připomínek.

Antonín: Bohužel s tím nepočítají zákaznice. Ale neplatí to jen pro menší návrháře – je to známé i všem velkým módním domům. Když na to má klientka prostředky, tak jí upraví cokoliv.

Mirka: V naší profesi jde hlavně o kompromis. Antonín má pravdu, že ženy na to nejsou zvyklé, neví, co si můžou dovolit.

Antonín: Na druhou stranu ta dohoda musí skutečně zůstat u kompromisu. Musíme si zachovat svoji tvář, svoji linku. Z široké sukně pouzdrovou neuděláme, ale jsme ochotní diskutovat o ubírání či přidávání a podobně. Pokud chce klientka změnit zásadní věc, například siluetu, pak se nedomluvíme. Jedině by to byl model pro ni na míru, pak samozřejmě ano.

Blíží se další ročník projektu Shooting Fashion Stars, kterého jste se účastnili před rokem. Je vám někdo z letošních finalistů svoji tvorbou blízký?

Antonín: Těšíme se na všechny.

Mirka: Přesně tak, a navíc bude pro tento rok velmi zásadní prostor – letos se Shooting přesune do haly Masarykova nádraží. Vše bude zase působit jinak a s tím se pojí i vizualizace, která, pokud ty prostory správně doplní, může být skutečně zajímavá.

V čem vám projekt Shooting Fashion Stars pomohl?

Mirka: Seznámili jsme se s velmi kvalitním týmem lidí, odborníky, kteří skutečně rozumí své oblasti, a kteří znají a chtějí posunout českou módu.

Katka: Shooting mi přišel jako zlomová prezentace. Je na vysoké úrovni, což je vidět ze všeho – z mola i ze zákulisí. Díky tomu mohl Havran lépe vyznít.

Antonín: Myslím, že Shooting nám ukázal, že kráčíme správným směrem. Přestože bohužel nepřilákal klientelu, dostalo se nám velmi kladné zpětné vazby.

Mám to chápat tak, že nemáte klienty?

Katka: Důvod, proč neprodáváme, je hlavně ten, že nemáme kamenný obchod. Velmi málo lidí vyvine takové úsilí, aby designéra kontaktovalo a šlo až do ateliéru. Navíc v obchodech nakupují turisté a náhodní kolemjdoucí a o zisk z nich přicházíme úplně.

Antonín: Nyní ale chystáme kromě Simple spolupráci ještě s dalšími dvěma obchody. Součástí je i zcela nová řada, o které jsme přemýšleli už dlouho. V podstatě se jedná o jednodušší verzi toho, co děláme – jakási základní linie. Musím ovšem zdůraznit, že to neznamená minimalismus, pořád tam zůstane náš rukopis.

Se sezónními kolekcemi ale nepřestáváte. Kdy můžeme očekávat novou – podzim/zimu 2013?

Antonín: Plánem je duben, maximálně na konci dubna. Je to sice o dva měsíce později, než je světový standard, ale stále si zakládáme na tom, že dodržujeme prezentování kolekcí nastavené mezinárodním systémem. Pokud se zúčastníme zářijového Prague Fashion Weekendu, přivezeme na něj tedy léto 2014.

Na naší malou zem vychází z uměleckých škol až šílené množství talentů. Následně ale mají problémy s rozjezdem vlastní značky. Co musí v dnešní době mladý návrhář udělat, aby se uživil?

Mirka: Musí mít dobrý marketingový plán, to je základ. Chybí zde specialisté, kteří by dokázali návrháře, včetně nás, usměrňovat, říkat: „Tuhle látku nekupuj, ta je moc drahá.“ My třeba ani nevíme, že nám někde „tečou“ zbytečné náklady.

Antonín: Základem je ukázat, co umí, bez toho, aby se nechal výrazně ovlivnit poptávkou. Dále nelze počítat s tím, že se ihned proslaví.

Katka: Musí se nejen dobře prezentovat, ale i být schopný ustát neúspěch. Když je člověk sám, málokdy se dokáže udržet. Nedaří se jeden rok, druhý, a potom to „zabalí“. V tom máme obrovskou výhodu my – jsme tři a navzájem se podporujeme.

V Čechách nechybí jen módní marketing, ale také zázemí ve výrobě. Řada tradičních českých podniků přece zanikla.

Mirka: Někde možná existují, ale je třeba skutečně pečlivě hledat.

Katka: Společně s boomem konfekcí zapomněli lidé na kvalitu. A bohužel s tím souvisí i konec tradičních českých společností. Troufám si tvrdit, že dnes je situace vůbec nejhorší v historii.

Věříte v obrodu české módy?

Mirka: Kdybychom nevěřili, tak bychom tu nebyli.

Antonín: Věříme, že s novou generací návrhářů roste i nová generace zákazníků.

 

La Formela sídlí v Praze na adrese Melounova 4, do jejich ateliéru se můžete zajít podívat po předchozí domluvě. Kontaktním emailem je info@laformela.com.

Na financování kolekce Good News From East Palace se podílely společnost Nemček, s.r.o. Ružomberok a STAFORA, s.r.o. Liptovské Sliače. La Formela touto formou také děkuje jejich jednatelům Miroslavu Nemčekovi a Rudolfu Papšovi.


Foto: Jan Grombiřík