Ujasněte si, kdo jste a co chcete

Jasně formulujte, čeho chcete dosáhnout a proč. Někomu pomůže to sepsat, od věci nejsou ani takzvané „vision boardy“, tedy nástěnky, kam si můžete lepit inspirativní fotografie nebo motivační citáty. Nebo si můžete vést profesní deník a sledovat, jak se postupně ke svému cíli přibližujete. Důležité je ale mít vizi jasně danou, abyste si vždy, když si budete připadat bezradně, mohli připomenout, kam směřujete a proč. Pamatujte, žádný cíl není moc velký!

Zkuste se také zamyslet nad tím, jaké jsou vaše silné a slabé stránky. Ty silné propagujte, na těch slabých každý den pracujte. Díky tomu, že budete sebe a svůj cíl dobře znát, pro vás žádné záludné otázky při pracovním pohovoru nebudou překážkou. Měli byste být schopní ze sebe během pár vteřin vysypat, v čem jste jedineční a čím se odlišujete od „konkurence“.

Stanovte si své hodnoty

Sepište seznam všech věcí, které jsou pro vás v životě nejdůležitější a postupně výběr zužte na tři. Vždy, když před sebou budete mít nějaké důležité rozhodnutí, vezměte je v úvahu.

Investujte do profesionální fotografie

Do životopisu, na webové stránky, e-mail a sociální sítě potřebujete aktuální fotku. Investujte do profesionálního fotografa, cena vás rozhodně nezruinuje a hned budete na internetu působit seriózněji. Výstřelky si nechte na Instagram a raději se držte osvědčeného „méně je více“. Lehký úsměv, jednoduché pozadí a záběr od prsou nahoru úplně postačí.

Aktualizujte svůj životopis

Pro každou pozici, na kterou se budete hlásit, životopis trochu upravte. Vyškrtejte věci, které nejsou důležité. Možná pro vás v osmnácti byla brigáda v kavárně velkým úspěchem, teď to ale zaměstnavatele zajímat nebude. Buďte struční a jasní, aby každému, kdo se na váš životopis podívá, hned bylo jasné, co jste dělali.

Zapracujte na svých sociálních sítí

V dalším kroku byste měli zapracovat na své přítomnosti na internetu. To, že na sociálních sítích trávíte spoustu času, ještě neznamená, že je pro svůj osobní branding používáte správně. Představte si, že jste HR manažer firmy, ve které se ucházíte o práci, a zadáte do internetového vyhledávače vaše jméno. Co uvidíte? Pokud to jsou „vtipné“ obrázky a fotky z vysokoškolských večírků, pravděpodobně to moc profesionálně působit nebude. Na sociální sítě samozřejmě přispívejte jakkoliv, ale dejte pozor, aby osobní materiál byl opravdu dostupný jen pro okruh vašich přátel. Využívejte všech sociálních sítí naplno. Nezapomeňte na LinkedIn, který pravidelně aktualizujte a spojte se na něm se všemi zajímavými lidmi, které znáte.

Design je půlka úspěchu

Pamatujte, že vás prezentuje jakýkoliv tištěný či online materiál. Dostanete tedy body navíc, pokud vaše e-maily, vizitky, životopis, motivační dopis a web budou mít jednotnou a hezkou grafickou podobu. Nejdůležitější je samozřejmě obsah. Ale úhledné provedení člověka na první pohled upoutá a první dojem je jak známo důležitý. Nejlepší je samozřejmě svěřit se do rukou profesionálovi, pokud se vám do toho ale z jakéhokoliv důvodu nechce, existuje nespočet různých aplikací a jednoduchých grafických programů a šablon, ve kterých hezký web či návrh vizitek zvládnete vytvořit sami. Hlavně neexperimentujte a volte jednoduché fonty a jednobarevné pozadí.

Kupte svou doménu

I když zrovna tvorbu vlastních webových stránek neplánujete, kupte alespoň doménu s vaším jménem. A pak své rozhodnutí ještě jednou přehodnoťte. Internetové stránky jsou v dnešní době nutností, sociální sítě nestačí. Navíc jsou skvělým prostředkem k prezentování vašeho profesionálního portfolia. Jestli jste pisálek, zvažte psaní blogu, díky kterému budou lidé lépe vědět, kdo jste. Nechte si vyrobit vizitky, stojí to pár korun a působí to mnohem lépe, než když budete psát své telefonní číslo na kus papíru.

Největší reklamou jste vy sami

Jakýkoliv váš verbální i neverbální kontakt s okolím ukazuje, jací jste. Slavné rčení praví, že pokud se někam toužíte dostat, měli byste se oblékat a chovat tak, jako byste tam už byli. Pod to se rozhodně podepisujeme. Buďte profesionální ve všech pracovních e-mailech, telefonátech a na schůzkách. Velký rozdíl udělá pozdrav, oslovení, úsměv, oční kontakt… Nezapomeňte také na vhodné oblečení. Poctivě odepisujte na e-maily a choďte včas.

Nikdy není vyhráno

Monitoring zná každý marketér, využijte ho proto i vy sami. Sledujte, koho nejvíce zajímáte na webu a sociálních sítích a zkuste jim vyjít vstříc. Aktivně požadujte od svých nadřízených konstruktivní kritiku a poučte se z ní. Pracujte na svých dovednostech a neustále se vzdělávejte.