Osobnosti, které bojují za lepší svět

/ Zuzana Hošková Foto: Profimedia

Salma Hayek, Matthew McConaughey, Selena Gomez či Natalie Portman. Všechny tyto osobnosti jsou známé tím, že jim není osud druhých lhostejný. Umí svoji publicitu využít ve prospěch potřebných a nebojí se upozorňovat i na nepopulární problémy. Bojují s apatií a jsou vzorným příkladem občanské angažovanosti a pro nás nehynoucí inspirací. Jaké jsou aktuální charitativní projekty, do nichž se tyto známé hvězdy s vervou zapojily, a které hýbou současným světem?

Zatímco některé slavné osobnosti dávají přednost péči o životní prostředí, jiné upozorňují na specifická onemocnění, problémy, jako jsou chudoba, bezdomovectví, rodinné násilí, pomáhají sirotkům či dětem ohroženým válkou. Nebojí se také zapojit do záchranných akcí při přírodních neštěstích či teroristických událostech. Řada známých osobností si své zapojení vybírá velmi pečlivě a často i s ohledem na své zázemí a minulost. Jaké charitativní projekty z poslední doby nás společně s nimi nejvíce chytly za srdce?

Salma Hayek: Na cestě k záchraně Mexika

Jako rodilá Mexičanka se jednapadesátiletá herečka zapojila do pomoci obětem masivního zemětřesení, které centrální Mexiko zasáhlo 19. září 2017. V troskách domů nalezlo svoji smrt více než 300 lidí. Vzhledem k osobní zkušenosti, kdy při zemětřesení v roce 1985 Hayek přišla o strýce a několik přátel, okamžitě po neštěstí založila CrowdRise Fond, na jehož účet bylo za pár dní připsáno již téměř 700 tisíc dolarů. Hereččin fond všechny získané peníze předá UNICEF. Sama Hayek přitom věnovala 100 tisíc dolarů. V kampani se odvolává na hrůznou osobní zkušenost z předchozího zemětřesení a vyzývá k podpoře rodin, které si touto noční můrou musejí znovu procházet. Ke kampani se připojily i další známé osobnosti, mezi nimi například Beyonce, Barack Obama či Britney Spears.

Matthew McConaughey: Dostat autismus do většího povědomí

Oscarový herec se pustil do propagace nemoci, o níž se ve společnosti často mlčí, budí rozpaky a je přehlížena. Děti s autismem bývají “tolerovány”, ale kampaň kosmetické společnosti Kiehl’s si klade za cíl, aby byly vnímány jako plnohodnotní členové společnosti. Kampaň „Věnujte pozornost dětem s autismem ještě dnes“ spolupracuje s přední organizací Autism Speaks, která šíří celosvětové povědomí o autismu. Matthew McConaughey účinkuje ve videu, za jehož každé sdílení Kiehl’s fondu věnuje jeden dolar. Symbolem kampaně se stal krém Ultra Facial Cream, jehož obal v limitované edici navrhl sám herec. Poruchy autistického spektra  se vyznačují poruchami v oblasti sociálních dovedností, stálými opakujícími se vzorci chování a narušenými verbálními a neverbálními komunikačními schopnostmi. Hollywoodský herec v kampani apeluje především na rychlou diagnostiku, která může autistickým dětem dát šanci na to vést kvalitní a plnohodnotný život.

Stephen Colbert: Pubertálními snímky za záchranu Portorika

Katastrofy v Latinské Americe bohužel nekončí zemětřesením v Mexiku. Přibližně ve stejnou dobu se Portorikem prohnal ničivý hurikán Maria, jenž v zemi způsobil totální blackout. Jak děsivě situace v Portoriku vypadá, je jasné i podle toho, že hurikán je označovaný za bouři století. V zemi panuje výjimečný stav a několik osobností veřejně vyzvalo k pomoci tomuto karibskému státu. Americký komik a moderátor Stephen Colbert ve svém pořadu The Late Show’s apeloval na slavné osobnosti, aby na Twitteru sdílely své snímky z puberty a dospívání. Za každou “otřesnou” fotku doprovázenou hashtagy #PuberMe a #PuertoRicoRelief Colbert slíbil věnovat 1000 dolarů na podporu obětí hurikánu. Tato výzva nemohla nechat chladnou také naši oblíbenkyni Lenu Dunham, která vyniká tím, že nemá ráda stylizované fotografie a už několikrát se ozvala proti retuším vlastních fotografií. Výzvu podpořila také blondýnka Reese Whiterspoon.

Selena Gomez & Miranda Kerr: Děti v době uprchlické krize

Celá plejáda zářivých osobností se rozhodla podpořit projekt Make a Promise módní značky Louis Vuitton. Medializovat problém syrských dětí pomáhá například Nicole Kidman, Selena Gomez, Miranda Kerr, Mariah Carey či Jennifer Connely. V polovině září byla také na český trh uvedena nová verze náramku Silver Lockit v několika barevných variantách, která má za cíl zvyšovat povědomí o těžkém údělu syrských dětí uprostřed největší humanitární krize světa. Z prodeje náramků míří 100 dolarů organizaci UNICEF, která dětem pomáhá především zajištěním pitné vody, poskytuje jim zdravotní péči a základní výživu. Část finančních prostředků poputuje také na pomoc rodinám a v zimních měsících také distribuci ošacení a přikrývek.

 

Keira Knightley: Odkaz 11. září 

11. září byl den, který otřásl celým světem. Na podporu obětí terorismu v tento den každoročně probíhá BGC Charity Event. Také letos se ho účastnilo několik známých tváří. Kromě Elizabeth Hurley přišla jednoznačné NE terorismu říci i křehká Keira Knightley. Ta se společně s ostatními chopila sluchátka a v londýnském centru Canary Wharf po telefonu prodávala akcie. Získané finanční prostředky poputují Cantor Fitzgerald Relief Fund, jenž nabízí podporu obětem terorismu a přírodních katastrof.

Natalie Portman: Vzdělání pro keňské dívky

Patrně jste již zaznamenali půvabnou černobílou kampaň Dior Love Chain. V jejím středu je několik populárních osobností nejen ze světa módy, které si pokládají jednoduše znějící otázku: Co jsem schopen udělat pro lásku? Každý, kdo na tuto otázku odpoví a zveřejní svůj příspěvek pod hashtagem #diorlovechain, přispěje nejen do velké debaty o lásce, ale především zajistí, že Dior pošle jeden dolar charitativní organizaci WE Charity, kterou zaštiťuje herečka Natalie Portman. Organizace pomáhá zajistit vzdělávání dívek v Keni. Každý má také možnost nominovat libovolné množství přátel či známých, a přispět tak k řetězové reakci, která zajistí co nejvíce peněz.