-->

Co ovlivňuje kvalitu spánku? Jídlo, prostředí i vaše mysl!

/ Michala Bradová

Chcete být spokojení, úspěšní a zdraví? Spěte! Spánek ovlivňuje naši fyzickou i psychickou stránku, dodává potřebnou energii, zvyšuje výkonnost, působí proti stárnutí a třídí naše myšlenky a zážitky tak, abychom měli prostor pro nové. Nestačí spát sedm až osm hodin, jak se všude doporučuje, na kvalitě spánku závisí spousta dalších faktorů.

Příprava na spánek

Uleháte až ve chvíli, kdy opravdu padáte únavou po náročné práci či jiných starostech? Chyba. Už hodinu před samotným spánkem byste měli zpomalit a zklidnit svou mysl. Uvolnit se můžete například horkou koupelí či oblíbenou knihou. Před spaním si v místnosti také vyvětrejte.

Žádná elektronika

Určitě to znáte, notebook v posteli, mobil hned vedle na stolku a ještě navrch zapnutá televize. Elektronika do ložnice nepatří. Kvalitní spánek vyžaduje klid bez blikajících obrazovek a jiných rušivých elementů. Mimochodem, kolikrát se před spaním podíváte na telefon?

Tma a ticho

Jestli se chcete pořádně vyspat, pořiďte si pořádné závěsy, které zajistí naprostou tmu. Roli zde hraje „spánkový“ hormon melatonin, jehož množství i sebemenší světlo snižuje, a vy se pak kvalitně nevyspíte. Tmu by mělo doplnit i naprosté ticho, což se lépe splňuje někde na venkově než v rušném městě. Ale ani taková hudba není dobrá, protože vás podvědomě neustále budí.

Kofein, alkohol a jídlo

Kofeinu byste se měli správně vyhýbat už asi 10 hodin před spánkem. Pokud tedy pijete pět šálků kávy denně, možná s tím budete mít trochu problém. Ani alkohol není ideální, protože jeho zpracování v těle spánek narušuje. Upravte i svůj jídelníček, žádná těžká jídla na večer a jíst byste měli naposledy asi hodinu usnutím.

Šlofík během dne

Na 15 až 20 minutovém šlofíku během dne není nic špatného. Odpočinete si a načerpáte novou energii do další části dne. Nicméně rozhodně ho neprotahujte na delší dobu, narušili byste si následně ten noční a moc byste si tím ve výsledku nepomohli.