Plakát pro Dobrolet

Sovětský svaz je pro mnoho z nás vzpomínkou na nepříjemnou minulost. Nicméně i zde žili ve své době významní designéři, kteří dostali svou příležitost. Ve 20. letech, kdy Lenin povolil soukromé, i když velmi omezené, podnikání, dal tím příležitost marketingovému oboru. Letecká společnost Dobrolet zadala designérům Alexandrovi Rodčenko a Varvare Stěpanovové zadání na vytvoření kampaně pro investory. Ti přišli s plakátem, v jehož středu byla ilustrace letadla Junkers letící vzhůru. Návrh se opíral o principy konstruktivismu a radikální umělecké hnutí respektující  moderní technologie. Dalším průlomovým momentem plakátu, který ovlivnil design daleko za hranicemi SSSR, byly slogany psané výrazným moderním písmem říkající, že kdo není investorem v Dobroletu, není věrným občanem Sovětského svazu. S písmem, se kterým designéři pracovali, co rychle rozšířilo i do ateliérů západních designérů.

www

Plakát pro Bauhaus

Psal se rok 1923 a škola umění a designu Bauhaus připravovala výstavu, která potřebovala propagační plakát. Ten měl jasně všem představit identitu Bauhausu, novátorské školy designu, kterou v roce 1919 založil architekt Walter Gropius. Plakát vytvořil Joost Schmidt, který prostřednictvím designu demonstroval všechny rané charakteristiky “nové typografie”. Plakát doslova šokoval díky odvážným geometrickým tvarům a dramatickému blokovému písmu. Plakát však postihla v uvozovkách pohroma. Po jeho vytištění došlo ke změně datumu výstavy. Vytisknout v té době nové bylo časově i finančně náročné. I s tím si však Schmidt dokázal poradit. Problém vyřešil dvěma přelepkami, které chytře do plakátu zanesl.

sss

Plakát pro Nord Express

Pařížské ulice ve 20. letech 20. století zcela proměnil umělec A. M. Cassandre, když je nechal polepit sérií propagačních plakátů. Ty nejvíce dramatické vznikly pro Compagnie des Wagons-Lits, společnost provozující noční vlaky po Evropě včetně Nord Express. Design byl založen na pohledu odspoda z kolejí, aby byla jasná dominanta a monstróznost lokomotivy včetně její rychlosti. Lokomotiva je tvořena stínovanými kruhy a plochami, v nichž je vidět vliv kubistických malířů jakými byli například Pablo Picasso nebo Juan Gris. Cassandre stál za novým průlomovým reklamním stylem, který využil nejen pro dopravní společnosti, ale rovněž pro výrobce vína. Svým moderním přístupem motivoval další umělce k odvážnější grafice po první světové válce.

qqq