Příroda, technologie a pop = Björk

/ Nikola Páleníčková Foto: Björk Official, Dazed Magazine

Islandská zpěvačka, skladatelka, zpěvačka, producentka a DJka, která se ve světě hudby pohybuje téměř čtyři dekády si vytvořila vlastní eklektický hudbení styl, který spojuje elektroniku, pop, experimentální hudbu, klasicku a avantgardu. Letos vydala knihu svých textů a další o ní vyšla. O jejím přístupu k životu, tvorbě a přelomovém albu Homogenic, které vyšlo před 20 lety.

V květnu letošního roku vyšla kniha Björk s názvem 34 Scores for Piano, Organ, Harpsichord and Celeste. Na knize začala umělkyně pracovat před 6 lety a ukazuje netradiční pohled do příprav alb, její poznámky k hudbě, texty a noty od desky Debut po Vilnicura. 

Kniha vydaná nakladatelstvím Wise Publications je kolaborací Björk a pianisty Jonase Sena. Podle hodnocení na internetových serverech kniha “rozšiřuje možnosti tradičního notového zápisu pomocí unikatních, osobních fontů, výtvarných děl a třívrstvého přístupu, který Björk a Sen vymysleli”.

Nyní ovšem vychází i kniha pouze o samotné autorce, nebo spíš o jejím třetím přelomovém albu Homogenic. Publikace, která nese název 33 1/3 zkoumá zpěvačky dvacet let staré album. Nahrávky ze Španělska, kam umělkyně utekla před pozorností posedlého fanouška, který ji bombardoval e-maily a nakonec spáchal sebevraždu, byly zlomovým bodem v hudební kariéře Björk. Album ukazuje její nezávislost podbarvenou temnými tóny a unikátním mixem elektronických beatů, dokonalého psaní a hluku.

Homogenic bylo šokem pro všechny, kdo očekávali poklidné melodie předchozí tvorby ve stylu “It’s Oh So Quiet“.  Namísto toho přišly hlasité beaty vrhající se do orchestrální velkoleposti skladeb “Bachelorette” a “Jóga“. Björk dodává, že jí eskalace alba přišla pouze jako logický a přirozený vývoj. Její druhá deska Post byla hlasitější a vyšší než Debut a chtěla, aby album Homogenic šlo ještě dál.

S hudbou Björk začínala už v jedenácti letech, kdy navštěvovala hodiny klavíru na základní škole. Jeden z jejích učitelů poslal nahrávku s přezpívanou skladbou “I Love to Love” od Tiny Charles do islandského rádia RÚV a ta se nečekaně dočkala i svého odvysílání. Své první album Björk symbolicky pojmenovala Debut.

Mimo hudební tvorbu je Björk známá i svým osobitým módním stylem, ale také schopností dokonalého zpracování vizuálu a videí a využití moderních technologií.

K těm se pojí i jeden ze zpěvaččiných posledních projektů. Výstava virtuální reality, která nabízí nový prožitek z její tvorby, co se vizuální i hudební stránky týká, pohled do jejího nitra a cesty po Islandu. Putovní výstava se momentálně nachází v Barceloně.

Do čeho se umělkyně pustí příště, zatím nevíme, ale jasné je, že to bude jako vždy originální a nepřehlédnutelné.