Prvním problémem jsou autorská práva. Ačkoliv soud dá původním návrhářům za pravdu jen někdy, eticky jsou napodobeniny stále sporné. S falešnou kabelkou Louis Vuitton se setkal snad každý, aby ne, tato značka patří k nejfalšovanějším na světě, ale kopírování návrhů bývá mnohdy mnohem méně nápadné.

Nalevo Fenty for Puma, napravo jeden z fast fashion řetězců

Loni v létě několik nezávislých umělců osočilo nejmenovaný řetězec, že si přivlastnili některé z jejich návrhů. Není to poprvé ani naposledy, co se v módním světě taková aféra udála. Na principu inspirace pracemi návrhářů fungují téměř všechny módní řetězce a podobným obviněním čelila například značka Forever 21. Všichni jsme na koloběh subkultury-luxusní značky-řetězce zvyklí, ale málokdy si uvědomujeme, že ačkoliv luxusní značky se můžou levným napodobeninám „jen smát“ a soudní procesy často vyhrávají, pro nezávislé a mladé umělce znamená krádež jejich návrhů mnohdy konec podnikání. Módní právo se jako odvětví teprve formuje a má stále spoustu mezer. Proto je někdy z právního hlediska velmi obtížné rozlišit, zda jde o poctu nebo inspiraci (která se v módě objevuje často), či krádež. Nejlepším způsobem, jak se ochránit, je pro začínající návrháře zaregistrovat své postupy a návrhy co nejdříve.

Rychlost, jakou je módní řetězec schopný vyprodukovat podobný model, jaký předvedli návrháři, je vskutku ohromující. Čím rychlejší ale módní průmysl je, tím jsou dopady na životní prostředí a pracovní podmínky zaměstnanců horší. Na vzestupu je trend takzvané slow fashion, tedy módy, která se snaží o přesný opak – nadčasový design, kvalitní zpracování, využívání lokálních zdrojů.

Dalším důvodem, proč se napodobeninám vyhnout, je kulturní apropriace, pojem, kterým se v dnešní době ohání kde kdo, ale v některých případech může být skutečně závažným problémem. Některé minoritní kultury využívají svých tradičních oděvů a doplňků, kterými se často rozhodnou módní značky inspirovat. Jenže tyto minority mnohdy čelí chudobě a diskriminačním problémům, což jde zcela v rozporu s luxusem, který potom přináší módní značky. Které na těchto návrzích samozřejmě vydělávají nemalé peníze.

Kulturní dědictví by nemělo být pouhým módním doplňkem

Co můžete pro budoucnost módy udělat vy?

Nebojte se být zvědaví. Zajímejte se, odkud vaše oblečení pochází, podporujte co nejčastěji nezávislé a lokální umělce. Kromě dobrého pocitu budete mít i originální kousek. Pokud nechcete investovat do luxusního oblečení slavných (nebo méně slavných) návrhářů, nekopírujte je a soustřeďte se spíše na svůj osobní styl. Pomoci vám může například web Fashion Copycats, který poukazuje na podobnosti mezi návrhy značek. Společně to dokážeme!