Úplný start v tenisovém areálu na Štvanici v sobotu znamenala přehlídka mladých návrhářů oceněných v rámci Van Graaf Junior Talent Card 2017. Adam Kost ukázal minimalistickou pánskou kolekci v elementární barevnosti a s využitím klasických i abstraktních vzorů. Modely předvádělo několik tváří, které objevil letošní Schwarzkopf Elite Model Look. Nechyběli ani vítězové, Václav Chvojka za Českou republiku a Matúš Gašparík za Slovensko. Finále modelingové soutěže se konalo ve středu 30. srpna.

Další mladou nadějí je slovenský návrhář Zoltán Tóth, který žije a tvoří v Praze. Na MBPFW uvedl nápaditou ženskou kolekci, která byla plná evergreenů jako jsou kalhotové kostýmy, šusťákové overaly, oversize crossbody brašny či folklorní motivy. V kolekci pro jaro a léto 2018 se návrhář zaměřil na prozkoumávání paměti. Oděv vnímá jako časosběrný trezor, do kterého se po generace ukládají naše nejniternější pocity. Propojení s tradicí Zoltán Tóth hledal například v použití slovenského modrotisku, který objevil v malé obci Ivanka pri Dunaji. Původní středoslovenské motivy však nechal natisknout nikoliv na plátno, ale na šifon s lurexem a hedvábný satén. Vzniklo tak jedinečné propojení  tradičního ornamentu s lehkými a vzdušnými materiály.

Velké očekávání v sobotu přinášela přehlídka absolventa UMPRUM Mira Saba, který letos v březnu za svoji kolekci pro jaro a léto 2017 získal cenu Czech Grand Design. A jaká nakonec jeho kolekce pro příští jaro a léto byla? Plná kvalitních materiálů a hravých detailů třeba v podobě drobných křišťálů od Preciosy. Návrhář ani pro příští rok neupouští od proužků, které se objevily na řasených šatech košilového typu, kterým jsme naprosto propadli! Střídmější modely v tmavě modré, bílé či černé střídaly splývavé róby v antickém stylu ze sametu doplněného ornamenty. Miro Sabo představil také několik pánských modelů.  Zatímco pánové podle Mira Saba do příštího jara vstoupí v minimalistickém a řemeslně zvládnutém základu, dámská móda je v podání tohoto designéra přeci jen o něco více uvolněná. Zaujalo nás zejména všudypřítomné řasení, nabírané rukávy a exkluzivní materiály. Závěrečnou tečkou byly dlouhé volné svatební šaty s vázačkou v bledě modré barvě s odhalenými rameny doplněné jednoduchým šifónovým závojem. Miro Sabo, který před lety absolvoval stáž u Diora v době, kdy ho vedl Raf Simons, jednoznačně dokazuje, že si na domácí módní scéně dokázal nejenže vydobýt svůj prostor, ale že patří k jejím vůdčím osobnostem.

Lukáš Krnáč původně vystudoval animovanou tvorbu, aktuálně je studentem Ateliéru designu oděvu na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Svými kolekcemi rád provokuje a nabízí prostor k zamyšlení, nastavuje zrcadlo módnímu průmyslu. A jiná nebyla ani móda, kterou na podzimním fashion weeku předvedl. Jejím stěžejním motivem byla omezená trvanlivost, která se jako nezvyklý grafický prvek objevovala i na šatech. Možná tím autor chtěl poukázat na rychlé obměny módního průmyslu, možná upozornit na skutečnost, že každému z nás je na světě určen jen krátký časový úsek. Ať tak či onak, provokativní modely tohoto mladého tvůrce nás opravdu hodně bavily. Uklidnila nás také informace, že kožich použitý na výrobu některých modelů, je recyklovaný. Pakliže jméno Lukáše Krnáče slyšíte poprvé, určitě si jej zapamatujte, čeká ho totiž skvělá budoucnost!

Michael Kováčik, další z původem slovenských návrhářů žijících v Praze, na MBPFW ukázal dokonalé spojení ženskosti a pohodlí. V kolekci jaro/léto 2016 použil luxusní hedvábí a na rozdíl od minulých modelů nezvolil přiléhavý střih. Při navrhování se tentokrát nechal inspirovat ženami, které nemají míry modelek, a přesto chtějí zaujmout a cítit se sebevědomě. Tuto vizi na mole reprezentovaly elegantní a rozevláté modely v základních barvách. Černou a bílou okořenil temně fialovou a rubínovou. Košilové modely s ledabyle zastrčenými šosy probudily pojem nedbalé elegance opět k životu. Uvolněnou a střihově precizní kolekci návrhář doplnil širokými kozačkami s otevřenou špičkou, jež vytvořily jedinečný kontrast s dlouhými vlajícími šaty. Opravdu nádherná podívaná!

Značku Alter Era založily Alicia Declerck a Zhanna Belskaya. Návrhářky se poprvé setkaly v roce 2008 během studií na prestižní Polimoda International Institute of Design & Marketing v Itálii, kdy také začaly spolupracovat na různých projektech a rozvíjet společnou filozofii. Jejich modely vynikají především bohatě potištěnými materiály, které designérky samy vytváří a jež jsou vyráběny v České republice a Itálii. Oděvy značky přitom vznikají v dílnách přímo v České republice. Kromě nápaditých potisků nás kolekce pro jaro/léto 2018 okouzlila precizními střihy a několika kalhotovými komplety, které se opět hřejí na módním výslunní. Potisky jsou jako stvořené pro košilové střihy, do nichž jsme se beznadějně zamilovali!