Roberto Cavalli – okázalost, smyslnost, extravagance

/ Michaela Hošková

Roberto Cavalli plní šatníky těch nejnáročnějších celebrit a určuje jejich osobitý styl. Jeho hlavní zdroj inspirace nachází v přírodě, kterou nazývá „největším umělcem“. Jeho zvířecí potisky jsou originálním podpisem tohoto úspěšného módního velikána. Roberto Cavalli se narodil v listopadu roku 1940 ve Florencii. Jeho umělecké nadání mu bylo dáno již do kolébky. Je synem krejčího a vnukem uznávaného malíře (z hnutí Macchiaiolli), jehož obrazy jsou dodnes vystavovány ve známé florentské Uffizi Galerii.

Kariéra tohoto úžasného návrháře začala na ping-pongovém stole na florentské Akademii umění, kde poprvé začal experimentovat s tiskem na kůži. V 60. letech si tento revoluční způsob tisku na semiš a hladkou kůži nechal patentovat. Díky tomu získal své první klienty a módní domy Hermés a Pierre Cardin, pro které začal tvořit. Ve svých třiceti letech představil Roberto Cavalli svou první samostatnou kolekci , která byla prezentována nejdříve ve Florencii a poté v Miláně. Módní kritiky tenkrát velmi šokoval, ale jeho talent byl nepřehlédnutelný. V roce 1972 otevřel Roberto Cavalli svůj první autorský butik v Saint Tropez, který se ihned stal místem setkávání vyšší společnosti, ke které v té době patřily i velké herečky Brigitte Bardot nebo Sophia Loren.

Přesto jeho kariéra závratně nestoupala. Naopak byl stále považován za outsidera ve vysoké módě. Byl převážně zastíněn úspěšnějším mužem módního světa, kterým v té době byl Gianni Versace. Roberto začal pomýšlet na ukončení své kariéry. Především díky své manželce Evě Duringer v 90. letech dosáhl pozoruhodného návratu. Velký podíl na tom mělo i to, že éra minimalismu se chýlila ke konci a Roberto Cavalli přinesl nový velmi dynamický a agresivnější směr. Jeho žena převzala veškeré obchodní aktivity, začala připravovat velkolepé reklamní kampaně, díky nímž se otevřely veškeré dveře široké veřejnosti pro Roberto Cavalli. Jeho značka R&B se stala prvotřídní a každá hvězda s odvahou a dokonalou postavou si odnášela z jeho butiků minimálně jeden z jeho nápadných kabátů. Dnes má Roberto Cavalli více než třicet autorských butiků ve světě. Vytváří nejen překrásné šaty pro dámy, ale do jeho kolekcí přibyly i pánské kreace, módní doplňky, brýle, obuv nebo parfémy.

Jeho móda má charakteristický vzhled, který vytváří jedinečnou kombinací agresivního sexappealu, řemeslného tisku, upřímně výstředních témat. Jeho modely nikdy nejsou skromné a odpovídají vkusu slavných a bohatých. V jeho kolekcích vždy najdeme šaty se zvířecími vzory, bujné květinové vzory nebo pajetky. Ani jeho poslední kolekce pro podzim 2011 nezklamala ve své originalitě a ani jeho charakteristický rukopis zde nechybí. Jeho móda je určena pro skutečně zkušené módní znalkyně, neboť v jeho přezdobených šatech není vždy snadné vypadat vkusně. Mezi ty, které jeho módu umí nosit a vždy vypadají dokonale, patří Victoria Beckham, Jenniger Lopez nebo Beyoncé Knowles. Sám Roberto Cavalli říká: „Mé šaty se mnohdy nosí vulgárním způsobem. Elegance je vždy výrazem vnitřního postoje. I sedlák může ve svém kroji vypadat dokonale než hloupý člověk ve smokingu.“ 
Veškeré výrobky módní značky R&C se dodnes vyrábějí v Itálii. V roce 2007 navrhl Roberto Cavalli kolekci oblečení pro řetězec obchodů švédského řetězce H&M. Jako milovník gastronomie si otevřel svůj vlastní řetězec Café butiků v Itálii. Roberto Cavalli je nadšený pilot a miluje výlety jachtou se svou rodinou. Je rovněž vlastníkem jedné z nejlepších italských chovných farem závodních koní. Stejně jako Manolo Blahnik i on navrhl limitovanou sérii lahví Coca Cola.

 

Foto: wikipedia.org