Seznamte se: Superpotraviny

/ Redakce

Superpotraviny neboli superfoods, slovní spojení, které se stále častěji objevuje v případě zdravého životního stylu. O co vlastně jde?

Jsou nazývány potravinami budoucnosti. Vyživují tělo zevnitř a tím se jeho krása a zdraví projeví i navenek.

Superpotraviny jsou nejkoncentrovanější a výživově nejbohatší potraviny na světě. Vyživují tělo, přestože přijímáme méně potravy. Superpotraviny jsou známé a oveřené po tisíce let ve všech částech světa i v různých starodávných civilizacích – Jižní Amerika, Asie, Afrika. Obecně jde o potraviny, jejichž obsah živin jim propůjčuje zdravotní prospěšnost vyšší, než je tomu u ostatních potravin, obzvláště pak ovoce a zelenina.

Slovník Oxfordské angličtiny popisuje superpotravinu jako „výživově bohatou potravinu, považovanou za zvláště prospěšnou pro zdraví, tělesnou a duševní pohodu”. Obsahují neobyčejné množství vitamínů, minerálů, antioxidantů, enzymů, koenzymů, proteinů, stopových prvků, esenciálních mastných kyselin a  vlákninu.

A jaké mají “supefoods” účinky? Mají schopnost zvyšovat energii, vitalitu, sílu, povzbuzují imunitní systém, zvyšují produkci serotoninu, zlepšují sexuální aktivitu a detoxikují organismus. Superpotraviny pomáhají vyživovat mozek, kosti, svaly, zuby, nehty, kůži, srdce, játra, ledviny, plíce i reprodukční systém.

How-superfoods-healhome

Jejich seznam není jednotný, najdeme tam i méně tradiční potraviny, jako je například kustovnice čínská – goji, chia semínka, mladý ječmen, nepražené kakaové boby, některé druhy řas, konopná semínka, také ale citrusové ovoce nebo některé ryby. Velkou roli také hraje fakt, že patří do skupiny RAW food – raw=syrový. Díky vysokému obsahu vitamínů, minerálů, proteinů, enzymů, antioxidantů, vlákniny  je vhodné konzumovat je v syrovém stavu, nebo v teplotách maximálně do 42 stupňů, aby nepřišly o jedinečné látky, které obsahují.

Pokud si tedy zakládáte na zdravém životním stylu, určitě by superpotraviny neměly chybět ve vašem jídelníčku. Mohou být příjemným a zdraví prospěšným zpestřením stravování.

Mezi nejčastější potraviny, které se do této skupiny dají zařadit jsou například:

Ovocné šťávy – z granátového jablka, Acai či kustovnice čínské

Přírodní zeleninové šťávy – celerová, dýňová, brokolicová, mrkvová, rajčatová

Oleje – panenský kokosový olej, rakytnikový olej, pupalkový, lněný olej, konopný olej

Sušené plody ovoce – goji, borůvky, brusinky, rakytník, mochyně peruánská

Houby –  reishi, shi take, hlíva ústřičná

Přírodní sladidla – agave, stévie, melasa, med

Zelené potraviny – ječmen, chlorella, spirulina

Semínka a ořechy – chia semínka, loupaná konopná semínka, vlašské ořechy, mandle, kešu, lískové oříšky,  sezamová a slunečnicová semínka, Quinoa semínka, ovesné vločky

Maso – losos, ústřice, tuňák, krevety

Čaj Matcha tea

Obiloviny –  quinoa, hnědá rýže, bulgur

Kustovnice

Kustovnice

Foto: Pinterest.com