-->

Jak si osladit život bez cukru? Poznejte zdravější přírodní sladidla!

/ Michala Bradová

Pomalými kroky se k nám blíží jaro a s ním i většina z nás zahajuje „lehčí“ a zdravější období roku. Pokud pro sebe chcete něco udělat, prvním krokem může být vyřazení klasického bílého cukru. Je dobře známo, že našemu zdraví moc neprospívá a hovoří se o něm dokonce jako o tichém zabijáku. Přinášíme vám tipy, jak si osladit život přírodními alternativami. Ale pozor, i u nich platí všeho s mírou.

Med

Med asi většinu lidí napadne jako první. Oproti cukru, který nám sice dodává energii, ale už žádné další živiny, jsou přírodní sladidla většinou zdrojem i řady prospěšných látek. Například med je díky nim skvělý antioxidant, posiluje imunitní systém a má protizánětlivé účinky.

Javorový sirup

Javorový sirup patří v Severní Americe doslova ke kulturní tradici a určitě ho znáte ze spousty filmů. Nejčastěji se získává z mízy javoru cukrového, má výraznou ořechovo-medovou chuť a obsahuje spoustu minerálů (vápník, hořčík, mangan, zinek, draslík nebo železo), ale i vitamínů (A, B, D) a antioxidantů.

Melasa

Melasa vzniká jako vedlejší produkt při výrobě cukru z cukrové třtiny a jako sladidlo se doporučuje díky jejímu obsahu bílkovin, vitamínů skupiny B, kyseliny pantotenové a minerálních látek. Chuť je lehce karamelová až nahořklá.

Palmový a kokosový cukr

Palmový cukr se vyrábí ze šťávy kmenů stromů, kokosový pak z kokosových květů. Oba spojuje obsah vitamínů a minerálů, přičemž u palmového jsou hodnoty malinko vyšší. Oproti tomu se kokosový cukr  pyšní zase nižším glykemickým indexem. Za zmínku stojí i rozpustná vláknina inulin, kterou najdete v obou případech a má probiotický efekt.

Datle

V neposlední řadě se ke slazení perfektně hodí i datle. Dají se použít v sušeném i čerstvém stavu. Rovněž si z nich po namočení můžete umixovat pastu a přidávat ji do různých receptů. Datle jsou bohaté na minerály, jako je vápník, měď, chlor, železo či draslík a na rozdíl od bílého cukru nezpůsobují překyselení organismu!