Výtvory Rafa Simonse pro módní dům Dior někoho fascinovat nemusí, ale na druhou stranu nemůže nikdo namítat, že by Belgičan šlapal vedle. Ctí historii, což je správně, a následně ji používá k svému prospěchu. Tak, jak to udělal Alexander Wang s Balenciagou, tak to udělal i Simons s Diorem. Problémem potom není špatná kolekce, problém je pouze nezvyk na jinou estetiku.

„Řada starých zákazníku značky Dior nevítá Simonsův minimalistický přístup, velmi rozdílný od toho, který mají rádi. Ale myslím, že přichází nové klientky, mladší a troufalejší,“ řekla po prezentaci Karina Dobrotvorskaya z vydavatelství Condé Nast, a vyjádřila tak názor, se kterým se ztotožňuje drtivá většina módních odborníků.

Raf Simons se v procesu tvorby nové podzimní kolekce jako vždy vrací k Diorovým začátkům – z archivů vytáhl například kohoutí stopu. Tentokrát však nezůstal pouze u příběhu oděvů. Propojil i svoji lásku k umění s Diorovou, k čemuž si vybral raná díla Andyho Warhola. Explozi barevného pop artu by čekal každý, ale Simons sáhl do Warholovy hluboké minulosti a vytáhl staré kresby, které perfektně zapadly do ozubených koleček jemné kolekce.

Přestože si řada na podzim/zimu 2013 udržuje jednu linku a siluetu zvýrazňující pas, modely jsou skutečně různorodé. „Dior je obrovská značka a naše zákaznice jsou různé, nejde o jeden typ ženy. Nesnažím se tvořit kolekce, které by byly založené pouze na jednom určitém looku,“ komentoval tuto skutečnost Raf Simons.

Každé ženě tak nabízí něco jiného. Serióznější kabáty a kalhotové kostýmy, zábavu černobílých pletenin i troufalou kůži. Část kolekce se vrací k efektní koláži různých materiálů, přičemž na jaro/léto 2013 Simons pracoval s poněkud levně vypadající tvárnou organzou, zatímco tentokrát je textilie splývavá a vzdušná. „Je to jakoby se v té kolekci dalo dýchat,“ prohlásila o prezentaci světově uznávaná fotografka a bloggerka Garance Doré.

Bohužel pro odpůrce, Simons v čele módního domu zůstává. Každou sezónu sílí a těší příznivce, kteří hladově čekají na každou další porci populárního současného vkusu. Těm, kterým chybí divadelní Galliano, musí upřít pohled na jeho vlastní tvorbu. Dior se změnil.


Foto: Facebook.com