-->

Slovníček módních pojmů: Co je Cruise kolekce nebo Prêt-à-porter?

/ Anna Čmuchálková

I když módu milujeme, i my občas musíme hledat, co některé termíny znamenají. Pojďme se společně podívat na významy často slýchaných sousloví, na nichž stojí módní průmysl a i tak občas hádáme, co znamenají.

Catwalk/Runway

Catwalk a Runway jsou anglické termíny pro přehlídkové molo, po němž se prochází modelky a modelové během prezentací nových módních kolekcí. Termíny spolu se jmény designérů často označují i fotoreporty z módních přehlídek.

Casting

Před jakoukoliv módní přehlídkou se koná casting, na kterém si návrhář či návrhářka a jeho tým vybírá modelky a modely, kteří se dle určitých požadavků (výška, míry a vzhled) nejlépe hodí na prezentaci dané kolekce.

Cruise/Resort Collection

Cruise, Resort nebo i Holiday kolekce se prezentují před hlavní jarní/letní a podzimní/zimní sezonou. Původně byly vytvářeny pro movité zákazníky, kteří cestovali do teplých krajin nebo do zimních destinací, a potřebovali oblečení právě na tyto sezony. Módní domy jako Chanel, Ralph Lauren, Dior či Marc Jacobs cruise kolekce každoročně vytvářejí a slaví velký úspěch.

Defilé

V závěru přehlídky se projdou po mole všechny modelky i modelové za sebou, a můžeme tak vidět minimálně většinu kolekce, pohromadě. Právě hromadný “pochod” vyjadřuje slovo defilé. Potom zpravidla následuje zamávání návrháře či návrhářky. Někdo jen nesměle mávne, zatímco jiní si slávu náležitě vychutnají a projdou se za bujarého potlesku po celém molu.

Dress code

Výraz pro pravidlo “nařizující” způsob oblékání na určitou příležitost. Tento pojem často obsahují pozvánky na nějakou událost, např. Dress code: Black tie, což znamená večerní róbu dlouhou až na zem pro dámy a smoking pro pány.

Fashion Week

Týden módy je největší módní událost konající se dvakrát do roka v určitých metropolích po celém světě. Značky na fashion weeku prezentují nové kolekce na nadcházející období, proto jsou týdny módy rozděleny na dvě hlavní sezony – Spring/Summer a Fall/Winter. Kolekce jsou vytvářené s půlročním předstihem, proto se dodnes někteří diví, že jsou na jaře představovány podzimní kolekce a naopak. Hlavní fashion weeky se, v tomto pořadí, konají v New Yorku, Londýně, Miláně a Paříži, ovšem v nynější době ho můžeme vidět i v Austrálii, Japonsku nebo v České Republice. Týdny módy jsou oživeny účastí celebrit, jedná se ale hlavně o prezentaci pro nákupčí módních domů, média a další vlivné osobnosti z módního průmyslu.

Haute Couture

Haute Couture je nejvyšší forma módního designu, většinou tvořená v Paříži. Jen tak někdo nemůže svou kolekci nazvat Haute Couture, musí být schválena orgánem Fédération française de la couture, a až pak mohou značky označení používat. Pro tyto kolekce jsou specifikem a nutností kvalitní materiály, nejmodernější způsoby zpracování a hodně ruční práce. Tomu odpovídá i cena, která se pohybuje okolo 450 000 Kč za model, ale samozřejmě se to liší podle návrháře či návrhářky. Mezi nejznámější módní domy, jež vytváří na míru šité modely, což je rovněž specifikem Haute Couture, patří Chanel, Dior, Versace, Givenchy, Valentino Elie Saab nebo Yves Saint Laurent.

Konfekce

Cizím slovem konfekce označujeme zpravidla hromadnou průmyslovou výrobu oděvů či oděvních doplňků ve velkém měřítku, nejčastěji ve standardizovaných velikostech. Konfekční zboží (zboží hromadně vyráběné v továrnách ve velkých sériích) se dnes zcela běžně prodává v obchodech s normálním textilním zbožím.

Ready-to-Wear

Názvy jako Prêt-à-porter, Ready-to-Wear, nebo česky připraveno na nošení označují kolekce, které se vyrábí v konfekčních velikostech, není třeba je personalizovat a mají i nižší cenu než Haute Couture. Je to v podstatě kolekce, jejíž modely si můžete koupit a hned nosit. Jedná se zároveň o hlavní prezentace na týdnech módy, které jsou předváděny designovými značkami jako Louis Vuitton, Gucci nebo Blumarine. Jedná se o opak Haute Couture, kde se modely šijí na míru a daný kousek vlastní pouze jedna osoba.

Showroom

Showroom je prostor, který funguje jako ateliér designéra či designérky a zároveň jako místo, kde si můžete prohlédnout nové i starší nebo dokonce rozdělané kousky. Setkání a prezentace v showroomu bývají autentičtější.

See Now Buy Now

Koncept See Now Buy Now vznikl z poptávky po oblečení na právě probíhající sezonu místo po prezentovaných kolekcích, na které se muselo čekat měsíce, než přišly do butiků. Některé značky, jako třeba Burberry, na tuto problematiku zareagovaly tak, že na fashion weeku pro sezonu jaro/léto skutečně předvádějí kousky pro aktuální sezonu, na podzim to samé. Zákazníci jsou spokojenější a labely nejspíše přišly na to, že nadšení z velkolepého uvedení nové kolekce je výnosnější, když mají nové kousky všichni čerstvě v hlavě a mohou hned nakupovat.