START_UP: Oslnili jsme, překvapili jsme, ztrapnili jsme se

Soutěž mladých designérů START_UP má v podstatě velkou výhodu. Porota vybírá finalisty, kteří až přímo na mole soutěží o první místo. Prostor tak dostane velká dávka nového talentu. Problém nastane, když začnou nudit.

Všichni tušili, že finálová přehlídka Mercedes-Benz Prague Fashion Weekendu bude dlouhá. Měla ukázat patnáct finalistů START_UP (10 za oděv, 5 za doplněk), vítěze loňského ročníku Maju Bozović a duo Awkward a také výběr malajských návrhářů, kteří do Prahy přijeli výměnou za prezentaci našeho tria La Formela v Kuala Lumpur.

Večer navštívil opět bývalý obuvník a nyní ambasador mladé krve Jimmy Choo. Do první řady zasedl poprvé včera a přihlížel duelu Polanka X Sontag. Možná by však bylo lepší, kdyby hned po něm odletěl zpět do Malajsie. Nejen, že ho zřejmě asi příliš nenadchli naši talenti, kteří až na výjimky prezentovali průměrné, nefunkční nebo prostě jen neoriginální modely. Musel se dívat na to, jak ze sálu postupně odešla přibližně polovina publika. V jednu chvíli jsem se skutečně rozhlížela, jestli nehoří. Jinak si totiž nedokážu vysvětlit, proč lidé hromadně prchali. Že by se ukousali hlady? Nudou? Ano, večer byl dlouhý a místy prázdný. Zatímco však odchod módních kapacit z prezentace znamená mrtvou kolekci, ve stanu v Pařížské znamenaly hromadné úniky “smrtelníků” mrtvé mravy.

České temno porazily barvy

Ale zpět k módě, a nejprve té naší mladé. Výraznou kolekci přichystala například Daniela Pešková, absolventka UTB ve Zlíně, která čerpala ze dřeva. Reálné použila na doplňky jako pásky nebo náramky, jeho strukturu potom na potisk šatů. Velmi nositelný, avšak nápaditý soubor využívá také vrstev, které se otevírají stejně jako kůra kmene.

Cenu START_UP za nejlepší doplňky si odnesla obuvnice Markéta Šohajová. V kategorii Oděv potom vyhrála Markéta Martíšková. Nebylo to však její první vítězství na Prague Fashion Weekendu. Na ročníku 2011, pořádaném jiným týmem než současná akce, získala hlavní cenu New Fresh Style. Bez obalu můžeme říct, že výběr poroty dost šokoval. Markéta totiž přivezla do Prahy z Královské akademii v Antverpách, kde studuje u avantgardního designéra Waltera Van Beirendoncka, divoce barevnou kolekci vycházející z pocitů a energií. Přestože má své nesporné kvality, rozhodně nesedne každému. Zázrakem ovšem je, že byl konečně v našem českém prostředí, kde stále vítězí temno nad barvou, oceněn někdo, kdo se absolutně vymyká všemu a všem.

(Ne)obhájená vítězství 

Maja Bozović vyhrála loňský START_UP právě s tajemnou černou kolekcí. Současně tak získala 100 tisíc korun na rozjezd vlastní značky. Na novince bylo jasně vidět, že se jí snažila směřovat k čisté ready-to-wear. Možná ale Maja zašla až moc daleko. Výsledek je nezapamatovatelný.

Duo Awkward vloni zvítězilo s dinosauřími botami, jejichž fotky se objevovaly až ve světových médiích. Lucie Jelínková a Monika Nováková toho v sobě mají ale mnohem víc, v současnosti bodují třeba se svojí “napufovanou” kolekcí Rococo. Chtivému publiku však v neděli večer daly, co chtělo: Dinosaury. Tentokrát nebyly plastové hračky neonové jako naposledy, nýbrž blyštivé. Soubor se jmenuje King of Pop a předvedla ho jedna jediná, výrazně nalíčená modelka.

Malajský konec

Po vyprávění značky La Formela jsme všichni nabyli dojmu, že Malajští návrháři uznávají zcela jinou estetiku než my. Výběr, který přijel do Prahy, to úplně nepotvrdil. První řada značky Phuna byla hodně nositelná a až na jistý potisk ničím nevynikala. Pak šla ale snad patnáctiminutová prezentace značky Jovian, štítkující se jako haute couture. Malajská Blanka Matragi, řekla jsem si, když vyšel první neskutečně zdobný model. Dojem přetrval až do konce. Byla to škoda. Ačkoliv se malajský vkus do mého absolutně netrefil, jistojistě by si zahraniční návštěva zasloužila lepší místo v programu.

Chyby budou a my nebudeme. Tým MBPFW se z nich do příště poučí. Otázka, kterou si kladu v souvislosti s celým prodlouženým víkendem ale je, zdali tu vůbec máme publikum, pro které by se měl snažit. Ale o tom více příště…