-->

Kdo stojí za úspěchem módních značek? Poznejte jejich návrháře!

/ Anna Čmuchálková

Téměř každý zná značky jako Gucci, Dior nebo Louis Vuitton. Kdo ale skutečně stojí za propracovanými a nezapomenutelnými kolekcemi, díky nimž jsou tyto módní domy tak úspěšné? Pojďte se seznámit s aktuálními kreativními řediteli a ředitelkami top labelů.

Balenciaga

V roce 2015 se oficiálním kreativním ředitelem francouzského módního domu Balenciaga stal gruzijský návrhář Demna Gvasalia. Ten byl v minulosti designérem labelu Maison Martin Margiela a Louis Vuitton a od roku 2009 vede vlastní úspěšnou značku Vetements. Svou oficiálně první kolekci pro Balenciagu představil na PWF 2016 a zaznamenala kladné reakce jak ze strany diváků tak módních kritiků. Label se od té doby těší neobvyklému úspěchu a streetstylovému nádechu.

 

Burberry

Na začátku roku 2018 opustil po 17 letech své místo tehdejší kreativní ředitel Christopher Bailey a místo něj nastoupil Riccardo Tisci. Ten byl v minulosti zodpovědný za návrhy modelů pro label Givenchy. „Riccardo je jedním z nejtalentovanějších návrhářů dnešní doby a jeho oděvy jsou elegantní a luxusní. Navíc dokáže atraktivně propojit streetwear s vysokou módou, což je velmi relevantní pro dnešní zákazníky,” sdělil Marco Gobetti, ředitel společnosti Burberry. Můžeme se tedy jen těšit na nové kousky, které nám v příštích sezonách nabídne.

 

Dior

Po odchodu Rafa Simonse z pozice kreativního ředitele bylo potřeba najít nového efektivního zástupce, který bude odpovědný za vytváření kolekcí pro Dior. V celé historii módního domu to bylo zcela poprvé, kdy se stala hlavní kreativní ředitelkou žena – a to Maria Grazia Chiuri. Tato situace jen utvrdila v tom, že ženy dostávají v módním průmyslu čím dál větší pozornost. To ostatně dokazuje umístění i jiných žen do čela módních domů, včetně Clare Waight Keller u Givenchy nebo Sarah Burton u Alexandera McQueena. Maria Gracia Chiuri byla trefou do černého. Značku obohatila feministickými idejemi i současnými trendy a otevřela ji mladšímu publiku, přičemž udržela diorovskou femininitu.

 

Gucci

Alessandro Michele, nynější kreativní ředitel labelu Gucci, začínal svou kariéru v domě Fendi pod vedením Karla Lagerfelda a Silvie Venturini Fendi. V roce 2002 si ho najal tehdejší kreativní ředitel Tom Ford, aby navrhl tašky pro módní dům Gucci. Tam už zůstal a během dalších let zastával řadu rolí – od navrhování kožených kousků až po pozici asistenta bývalé hlavní návrhářky Fridy Giannini. Od roku 2015 je Alessandro oficiálním kreativním ředitelem labelu Gucci a byla mu za to udělena řada cen včetně Designéra roku. Jeho kolekce jsou v široké veřejnosti oblíbené, proto není divu, že se tržby zvýšily o rekordních 51 %, což bylo nejvíce za posledních dvacet let.

 

Givenchy

Módní návrhářka Clare Weight Keller je vůbec první ženskou uměleckou ředitelkou domu Givenchy. V roce 2017 nahradila místo Riccarda Tisciho, jenž odešel do Burberry. Předtím, než získala post u Givenchy, pracovala pro Calvina Kleina, Ralpha Laurena, Pringle of Scotland, Gucci a byla šest let kreativní ředitelkou labelu Chloé. Její kolekce pro Givenchy jsou po streetstylovém stylu Tisciho zaměřené trochu jinak, ale módní svět jí dává šanci.

 

Louis Vuitton

Nicolas Ghesquière vyrůstal v západní  Francii a již ve svých dvanácti letech prohlásil, že chce být návrhářem. O dva roky později získal stáž u francouzské návrhářky Agnès B a poté pracoval mnoho let u Jean Paula Gaultiera a v labelu Balenciaga. Když byl v roce 2013 jmenován do funkce kreativního ředitele společnosti Louis Vuitton, dostal za úkol pozvednout módní značku na vyšší úroveň a obnovit její, v posledních sezónách, upadající jméno. To se mu podařilo a do dnešních dnů se značka těší veliké oblibě.

 

Maison Margiela

John Galliano zakotvil v labelu Maison Margiela pár let poté, co byl propuštěn z módního domu Dior za antisemitské výroky. Do labelu Maison Margiela přinesl zcela nový pohled na módu, ale přesto respektoval historii, za níž si každá značka stojí. Prodej kvůli Johnu Gallianovi stoupl o úctyhodných 30% a aktuálně se těší veliké oblibě, hlavně pro jeho nadčasovost a neutuchající kreativitu.

 

Off-White

Luxusní streetwear značka Off-White vznikla teprve v roce 2012, aktuálně však slaví enormní úspěch po celém světě, zejména na poli tolik populárního street stylu. Její zakladatel, Virgil Abloh, byl dříve kreativním ředitelem agentury Donda, kterou vede Kanye West a také nějakou dobu pracoval pro architektonickou firmu. Úspěch s labelem Off-White zajistil Virgilovi post kreativního ředitele pánských kolekcí v Louis Vuitton, což bylo oznámeno v březnu 2018. Gratulujeme.

 

Versace

Donatella Versace, umělecká ředitelka a také sestra zesnulého Gianniho Versace, vede label od jeho tragické smrti v roce 1997. Je zodpovědná za celkovou divizi domu – od módních kolekcí až po bytové doplňky a obrazy. Její kolekce jsou komerčně úspěšné a zvlášť jedna z posledních, která vzdala holt Giannimu, se dočkala bouřlivých ovací.