-->

Chřestová sezona: Jak na něj a proč?

/ Michala Bradová

Jak jste na tom s chřestem? V Česku jeho sezóna probíhá zhruba od dubna do začátku června, takže už příliš času nezbývá. Pokud jste si tedy tuhle rostlinku oblíbili nebo byste ji rádi poprvé ochutnali, neotálejte. Nebudete litovat!

Co díky němu sníme?

Chřest je plný vlákniny, vitamínů, minerálů a stopových prvků. Hotový elixír zdraví. Jen se podívejte na ten krátký výčet – vápník, železo, hořčík, zinek, draslík či fosfor, z vitamínů můžeme zmínit vitamín C, A, E i skupinu B. Dietáře určitě potěší nízké množství kalorií. Chřest totiž obsahuje málo tuků i sacharidů.

Co vyléčíme?

Konzumace chřestu podporuje čištění krve, činnost ledvin a celkovou detoxikaci organismu. Má totiž močopudný účinek, takže pomáhá odbourávat škodlivé látky z těla. Zmínit můžeme i pozitivní vliv na srdce a imunitu a prý se také považuje za účinné afrodiziakum. Necháme na vašem posouzení.

Co uvaříme?

Ať už zelený nebo bílý, chřest se stal v posledních letech velkým hitem, takže receptů existuje spousta. Pokud jste i vy chřestomil, určitě si užijete inspiraci, jak ho připravit.

Snídaně: Chřestová omeleta

Nachystejte si 2 ks chřestu, omyjte je, odlomte spodní část, nakrájejte na kousky a osmahněte na pánvi. Omeletu připravte na rozpálené pánvi ze dvou vajec, směs osolte, opepřete a dle chuti přidejte také bylinky. Hotovou omeletu naplňte chřestem a nastrouhaným sýrem. Samozřejmě můžete plnit i dalšími surovinami dle chuti.

Oběd: Chřestové rizoto

Potřebujete 500 g chřestu, který si omyjte, oloupejte, nakrájejte a povařte asi 3 minuty. Na másle a olivovém oleji si osmahněte cibulku, přidejte asi 500 g rýže a chvíli míchejte. Následně podlijte 1,5 dl vína a opět míchejte, dokud se víno nevypaří. Pokračujte horkým kuřecím vývarem (1,5 l), který postupně po menších dávkách přilévejte do rýže. Neustále míchejte a odstavte ve chvíli, kdy bude rýže al dente. Přidejte kousek másla, přimíchejte chřest, posypte sýrem a dle chuti osolte a opepřete.

Večeře: Chřestový salát s kozím sýrem

Omyjte 800 g chřestu, pokrájejte na větší kusy a povařte v osolené vodě asi 7 minut. Na oleji si orestujte 200 g pokrájených žampionů, přidejte 250 g cherry rajčat, osolte, opepřete a ještě lehce osmahněte. Dochuťte také pár kapkami balzamikového octa. Přendejte do mísy s připraveným chřestem a přichystejte si zálivku – citronová šťáva, med a olej. Salát poté posypte ořechy, přidejte kozí sýr a lístky estragonu.