-->

Řekněte tukům ano! Jaké jsou ty správné?

/ Michala Bradová

Tuky! Pro mnohé jsou úhlavním nepřítelem, kterému se snaží vyhnout na kilometry daleko. Chceme je přeci shodit, tak proč je konzumovat? Správné tuky jsou však pro náš organismus nezbytně důležité a významně nás zásobují energií. Proč je dobré se jim nevyhýbat?

Třetina živin

Tuky jsou velmi diskutovanou živinou, o níž panuje spousta mýtů, nicméně pravda je taková, že těm správným tukům bychom se neměli vyhýbat. V rámci energetického příjmu mají tvořit 30 až 35 % v závislosti na vašem energetickém výdeji.

Jezte ty správné

Tuky se dělí na nasycené a nenasycené. Přednost byste měli rozhodně dávat těm nenasyceným, jejichž zdrojem je např. avokádo, ořechy, semínka, olivy, rostlinné oleje či ryby. Naopak k těm nasyceným si držte odstup. Jde např. o tučné maso, sádlo, plnotučné mléčné výrobky, ale i sušenky, apod.

Proč tuky potřebujeme?

Tuky nám dodávají energii, pomáhají udržovat tělesnou teplotu a slouží jako ochrana vnitřních orgánů. Mimo to jsou pro nás důležité z hlediska činnosti nervové soustavy, tvorby hormonů či vstřebávání vitamínů. Ve škole jste určitě slyšeli o vitamínech rozpustných v tucích – jde o vitaminy A, D, E a K.

Podpora zdraví

Zapojíte-li do jídelníčku správné množství a druhy tuků, podpoříte činnost srdce, cév, mozku i imunity. Zdravé tuky preventivně působí proti vzniku kardiovaskulárních nemocí, astmatu i obávanému zvýšenému cholesterolu. Bude-li však vaše strava obsahovat převážně tučná a sladká jídla, tedy špatné tuky, hrozí vám obezita, diabetes a další zdravotní problémy. Tak na to jděte správně. Pochutnáte si pak možná i více!